Η Αλεξία Κουλούρη, με αφορμή το βιβλίο της «Με στόχο τον Ωνάση», έναν φόρο τιμής στον πατέρα της Δημήτρη, σε συνέντευξη που έδωσε μίλησε για την οικογένεια Ωνάση, τα καλοκαίρια στον Σκορπιό και τον θαρραλέο φωτορεπόρτερ πατέρα της.
Αριστοτέλης Ωνάσης
«Ο Ωνάσης ήταν ο ισχυρός επιχειρηματίας, ο επιτυχημένος άνδρας, ο ακομπλεξάριστος άνθρωπος. Η Μελίνα τον είχε αποκαλέσει πειρατή, μια έκφραση που αποδίδει την ιδιαίτερη γοητεία, αλλά και την περίεργη ιδιοσυγκρασία του. Πέρα από ισχυρός όμως, ήταν κι ένας άνθρωπος που δεν δίσταζε να αφήσει εκτεθειμένη την καθημερινότητά του, να γλεντήσει στα κοσμικά κέντρα της εποχής, ανάμεσα στον κόσμο, να κάνει τα χατίρια σε δημοσιογράφους και φωτορεπόρτερ που τον περιστοίχιζαν για ένα στιγμιότυπο και μια δήλωση. Να αφήσει τελικά, να αγγίξουν το μύθο του και την πληθωρικότητά του.
Καμία σχέση με το σημερινό τζετ σετ ή τους λεγόμενους celebrities, που στην πλειονότητά τους επιδιώκουν αν προσελκύσουν το ενδιαφέρον μέσα από τα σκάνδαλα», λέει η Αλεξία Κουλούρη στο περιοδικό Glam.
Στο βιβλίο της γράφει: «Όταν έφυγε... η Χριστίνα Ωνάση, ο πατέρας μου έφτασε σπίτι δακρυσμένος. Ήταν πολύ στεναχωρημένος, σαν να είχε χάσει έναν δικό του άνθρωπο».
«Όταν έχεις επιλέξει να απαθανατίζεις ένα είδωλο, επί σειράν ετών, μοιραία ταυτίζεσαι μαζί του. Δένεσαι μαζί του, γίνεται δικός σου άνθρωπος. Θα έλεγα λοιπόν, ότι με την πάροδο του χρόνου, αναπτύχθηκαν ανθρώπινες σχέσεις. Γι' αυτό και ήταν απόλυτα φυσιολογικό οι τραγωδίες της οικογένειας του Ωνάση να αγγίξουν και τον πατέρα μου, τον φωτορεπόρτερ».
Ο πατέρας της τράβηξε την Τζάκι Κένεντι-Ωνάση γυμνή και δεν φοβήθηκε για τις συνέπειες
«Νομίζω ότι τις συνέπειες δεν τις σκέφτηκε. Τουλάχιστον, όχι στην αρχή. Και αυτό είναι φυσιολογικό. Γιατί το κυνήγι για το αποκλειστικό θέλει θάρρος και τόλμη. Βεβαίως, προβληματίστηκε, γιατί ήταν περίοδος χούντας, γι' αυτό και κράτησε χαμηλούς τόνους γύρω από το όνομά του, ειδικά τον πρώτο καιρό. Αντιστοίχως προβληματίστηκαν και οι εκδότες των περιοδικών, μέχρι που έγινε η αρχή και ακολούθησε μια αλυσίδα αναδημοσιεύσεων. Για να βγουν βέβαια οι φωτογραφίες, πήρε το ρίσκο να μπει κρυφά στο Σκορπιό και να παραμείνει δύο μερόνυχτα. Αλλά δεν ήταν η πρώτη φορά που το έκανε αυτό. Το ρίσκο ήταν μέρος της δουλειάς του και της συμπεριφοράς του γενικότερα...».
Κάθε φωτογραφία του πατέρα της κρύβει μια ιστορία. Η αγαπημένη της...
«'Η ιστορία του Αλέξανδρου και της Φιόνα, όπως περιγράφεται από την ίδια. Γιατί για πρώτη φορά η Φιόνα αποκαλύπτει συναισθήματα μιας αγάπης που έληξε άδοξα. Επίσης, η δίκη του Δημήτρη Κουλούρη για παρενόχληση υδροπλάνου, έτσι όπως ξεδιπλώνεται μέσα από τις καταθέσεις των μαρτύρων και τα δημοσιεύματα της εποχής, είναι μια πολύ ξεχωριστή ιστορία. Αλλά και οι στιγμές χαλάρωσης φωτορεπόρτερ και δημοσιογράφων, τα βράδια στο Νυδρί μετά την εξασφάλιση της αποκλειστικής είδησης.'»
Το βιβλίο της Αλεξίας Κουλούρη
«Κρυφές» κι αδημοσίευτες φωτογραφίες του Αριστοτέλη Ωνάση από τον διάσημο παπαράτσο Δημήτρη Κουλούρη, που πλαισιώνονται από τις αφηγήσεις της κόρης του Αλεξίας, έτσι όπως τις συνέλεξε από τη μνήμη της, από συγγενείς και συνεργάτες του Αριστοτέλη, του Αλέξανδρου, της Χριστίνας Ωνάση και της Τζάκι, από γνωστούς έλληνες δημοσιογράφους κι από ανθρώπους που έζησαν από κοντά εποχή και γεγονότα, περιλαμβάνει το βιβλίο της Αλεξίας Κουλούρη.
Τον Ωνάση, τον γοήτευε η δημοσιότητα σε τέτοιο βαθμό, που για να την αποκτήσει, έσπαγε τα όρια του καθωσπρεπισμού
Τον Κουλούρη πάλι, τον έθρεφε η αποκλειστικότητα, που καθοριζόταν ως ένα βαθμό, από τη δυσκολία του εγχειρήματος, για αυτό και εύκολα ξεπερνούσε, τα όρια της ανεκτικότητας του θηράματός του.
Το αλισβερίσι, ανάμεσα στον μεγαλοεπιχειρηματία και τον φωτορεπόρτερ, ήταν κατά κανόνα τίμιο
Αλλά με τους κανόνες δεοντολογίας, να διέπονται, από μια ιδιότυπη ευελιξία.
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ ΤΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ:
Ο Ωνάσης απέναντι στον φωτογραφικό φακό
Η Χριστίνα Ωνάση ποζάρει στο Σκορπιό
Η εξερεύνηση στο αρχείο του φωτορεπόρτερ Δημήτρη Κουλούρη
Με στόχο τα μεγάλα θέματα.
Από το όνειρο στις κοσμικές στήλες
Ενέδρα στο Σκορπιό και τη Γλυφάδα
Στο εδώλιο για παρενόχληση του υδροπλάνου του Ωνάση
Το κρυφτούλι με τον Αλέξανδρο και τη Φιόνα
Εισβολή στα άδυτα της ζωής της Τζάκι
Το σκάνδαλο με τις γυμνές φωτογραφίες
Τα καλοκαίρια στο Σκορπιό και τα νυχτοπερπατήματα των Ωνάσηδων
ΑΠΟΣΠΑΣΜΑ ΑΠΟ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ:
Η μαρτυρία της Τζάκι
«Αισθάνομαι πάρα πολύ ταραγμένη γιατί ο άνθρωπος αυτός, μας έχει κάνει τη ζωή μαρτυρική. Πριν λίγες μέρες ενώ έκανα θαλάσσιο σκι, πέρασε ο Κουλούρης σαν σίφουνας από δίπλα μου και με πέταξε στη θάλασσα. Τον φοβάμαι πάρα πολύ αυτόν τον άνθρωπο και τον θεωρώ επικίνδυνο.»
Η αγόρευση του εισαγγελέα
« Ο Κουλούρης θέλησε να λάβη φωτογραφίες του ζεύγους Ωνάση και των προσκεκλημένων του, αδιαφορώντας για τα πάντα. Πλησίασε τόσο κοντά στο αμφίβιο σκάφος, ώστε επήλθε κίνδυνος εις ξένα περιουσιακά πράγματα και ανθρώπους. Δυστυχώς κ.κ. δικασταί , ο Κουλούρης είναι αμελής. Υπήρξε και άλλοτε ήρως επεισοδίων του ζεύγους Ωνάση, θέλοντας να λάβη σκανδαλοθηρικές φωτογραφίες.»
Από τον επίλογο, κείμενο Στέλιου Παπαδημητρίου
«Ο Αριστοτέλης Ωνάσης δεν ξόδεψε ποτέ του λεπτά, για να αποκτήσει μία τεχνητή διασημότητα. Είχε το χάρισμα να προκαλεί τη δημοσιότητα – το ίδιο και η κόρη του Χριστίνα εν αντιθέσει προς τον Αλέξανδρο – ακόμη και στα πιο πεζά πράγμα της ζωής του, παραβιάζοντας στην προσωπική του ζωή, ορισμένους κανόνες ταμπού και προκαλώντας άμεσο ενδιαφέρον των δημοσιογράφων και της κοινής γνώμης».
Γράφει η Ελίζα Βόζεμπεργκ για το βιβλίο
Η Αλεξία Κουλούρη μέσα από τη γραφή της προσπαθεί και το επιτυγχάνει να απεικονίζει την πραγματικότητα της εποχής χωρίς υπερβολές, με γλαφυρό τρόπο και αντικειμενικότητα. Διότι ενώ αναφέρεται στο πλέον αγαπημένο και εκλιπόν πρόσωπο της ζωής της, τον πατέρα της, δεν του χαρίζεται, του αποδίδει ενέργειες και πράξεις ακριβώς όπως συνέβησαν, πιστή στα γεγονότα της εποχής και παρασύρεται συνειδητά σε συναισθήματα που δικαιώνουν την αντικειμενική γραφή. Παράλληλα με λεπτότητα αλλά και χιούμορ (στοιχείο χαρακτήρα του συγγραφέα που δεν αντίκειται στη δίκαιη καταγραφή) αναφέρεται στην προσωπικότητα του Αριστοτέλη Ωνάση και σε πολύ διακριτά στοιχεία αυτής μέσα από τον τρόπο που ο ίδιος αντιμετώπιζε τους ανθρώπους, αλλά και τη στάση του απέναντι στη δημοσιότητα. Τα κείμενα της Αλεξίας Κουλούρη, εμπλουτισμένα με το σπάνιο φωτογραφικό υλικό που ο πατέρας της της κληροδότησε, μεταφέρουν τον αναγνώστη στις συνήθειες της εποχής εκείνης, στην αυθεντικότητα συμπεριφορών και ηθών και κυρίως στην ειδική στάση που πάντοτε οι διάσημοι έχουν απέναντι στον τύπο, τον φωτογραφικό φακό και τη δημοσιότητα. Η Αλεξία όμως, αναπόφευκτα με τη γραφή της δικαιώνει τη γενετική της προέλευση αφού η δημοσιογραφική της ιδιότητα χαρακτηρίζεται από πάθος για το τέλειο, όπως ακριβώς συνέβαινε και με τον πατέρα της. Γιατί διαβάζοντας τα κείμενα, αντιλαμβάνεται ο αναγνώστης ότι ο Δημήτρης Κουλούρης ήταν αθεράπευτα ερωτευμένος με τη δουλειά του, μαχητής, επίμονος, πεισματάρης και αμετάπειστος. Και το γεγονός ότι ο ίδιος ο Ωνάσης εκτιμούσε τα προσόντα αυτά στην πράξη, φαίνεται από την τελειότητα της δουλειάς του. Έτσι, μέσα από το σπάνιο φωτογραφικό υλικό αποκαλύπτονται ανάγλυφα, συμπεριφορές και κυρίως στιγμές του Αριστοτέλη Ωνάση που αποτελούν σημαντικό υλικό της πολυκύμαντης ζωής του μεγιστάνα. Το βιβλίο της Αλεξίας Κουλούρη είναι ευχάριστο, εύληπτο, έξυπνα γραμμένο και αποτελεί μια δυνάμει μαρτυρία άγνωστων στιγμών του μεγιστάνα Ωνάση μέσα από τον φακό ενός πρύτανη του φωτογραφικού φακού. Μπορώ να πω ότι η συγγραφική ενασχόληση ταιριάζει στη συγγραφέα και εφόσον πρόκειται για την πρώτη της προσπάθεια πιστεύω ότι θα συνεχίσει. Στον σύγχρονο κόσμο της πολυτάραχης διακίνησης ιδεών, κάθε συνεπής προσεγμένη γραφή που συντηρεί με σεβασμό μνήμες και γεγονότα για προσωπικότητες της ελληνικής πρόσφατης ιστορίας, συμβάλλει στον πλούτο του πολιτισμού μας.