Τέχνη
Όλα όσα θέλεις να ξέρεις για το Φεστιβάλ Ξαρκής 2018
Το Φεστιβάλ Ξαρκής 2018 θα πραγματοποιηθεί στις 18-19 Αυγούστου, στο γραφικό Κοιλάνι της επαρχίας Λεμεσού, με δωρεάν είσοδο, εστιάζοντας φέτος στις δυνατότητες που προσφέρουν οι διαφορετικές θεματικές πτυχές της «Bottom-up ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑΣ» κι έχοντας ως πηγή άντλησης ιδεών τις έννοιες της «συμβίωσης» και τoυ «υβριδισμού» (hybridity).
ΣΥΜΒΙΩΣΗ: ΔΟΥΝΑΙ ΚΑΙ ΛΑΒΕΙΝ
Ο όρος Συμβίωση (=από τον ελληνικό όρο που σημαίνει να ζεις με άλλα άτομα σε μια οργανωμένη κοινότητα) αναφέρεται στους δεσμούς και την αλληλεπίδραση ανάμεσα σε δύο ή περισσότερα ζώντα όντα. Η φιλοσοφία της συμβίωσης συνδέει τα διεπιστημονικά πεδία και δίνει έμφαση στις σχέσεις που αναπτύσσονται σε πολλαπλές διαστάσεις. Ο αρχιτέκτονας και ο συγγραφέας Kisho Kurokawa αναφέρεται σε αυτό ως προς τη σχέση του ανθρώπου με παγιωμένες έννοιες και δίπολα όπως είναι η φύση, η τέχνη και η επιστήμη, η λογική και η ευαισθησία, η παράδοση και η προηγμένη τεχνολογία, τα τοπικά και διεθνή στοιχεία, το παρελθόν και το μέλλον, οι δεσμοί μεταξύ γενεών, οι πόλεις και τα χωριά, τα δάση, η αφηρημένη τέχνη και ο συμβολισμός, τα επιμέρους και το όλο, το σώμα και το πνεύμα, ο συντηρητισμός και η επανάσταση, η ανάπτυξη και ο συντηρητισμός. Η συμβίωση σχετίζεται επίσης με έννοιες όπως ο ανταγωνισμός και η αντίφαση, ενώ αναφέρεται σε άγνωστες, αρμονικές σχέσεις που αναδύονται μέσα από αμφισβητούμενες αφηγήσεις και εντάσεις. Τοποθετεί έναν άνθρωπο μέσα στο πνεύμα της οικολογίας, η οποία εμπεριέχει μια διαδικασία αλληλοπαραχωρήσεων.
Όταν δύο οργανισμοί συναντηθούν σε μια συμβιωτική σχέση, η ένωση αυτή συχνά συνεπάγεται μια «ενδιάμεση ζώνη» όπου οι οργανισμοί διατηρούν ενεργά τη σχέση τους μέσω μιας συνθήκης αντίστασης και σύγκρουσης. Η ενδιάμεση αυτή ζώνη, σύμφωνα με τον Kurokawa, θεωρείται ότι συμβάλλει στη διαμόρφωση και προώθηση της φιλοσοφίας της συμβίωσης ως έννοια του ενδιάμεσου χώρου.
ΥΒΡΙΔΙΣΜΟΣ (HYBRIDITY)
Το μοντέλο «κύκλοι του υβριδισμού» (cycles of hybridization), όπως παρουσιάστηκε από τον Brian Stross, αποτελεί έναν τρόπο περιγραφής της μεταφοράς από τις προσεγμένες σε νέες και άγνωστες υβριδικές μορφές. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, υπάρχει μια ιστορική μετάβαση από τις πιο ετερογενείς μορφές σε άλλες πιο ομοιογενείς και στη συνέχεια σε άλλες συγκριτικά πιο ετερογενείς.
Ο υβριδισμός συχνά πηγάζει από την ατομική και τη συλλογική δημιουργικότητα και αντικατοπτρίζεται στη λαϊκή ζωή, τις τέχνες και την τεχνολογική πρόοδο. Ένα άτομο εμβαθύνει σε κάποιον τομέα σχετικό με την κληρονομιά ή κάποια σχετική πηγή, είτε αυτή αφορά μια επαγγελματική δεξιότητα ή ένα σύνολο δεξιοτήτων κι ένα μέρος της γνώσης, σε μια προσπάθεια προσαρμογής κι επανατοποθέτησής της σε μη οικείες συνθήκες δημιουργίας και διάδοσης.
Αυτές οι συνεχείς και μεταβαλλόμενες διαδικασίες υβριδισμού εισάγουν εκ νέου έννοιες που συνδέονται με την ταυτότητα. Η προσήλωση στην υβριδοποίηση υπερβαίνει τις έννοιες του «αγνού» ή του «αυθεντικού». Η υβριδισμός εντοπίζει τον κίνδυνο της δέσμευσης με έννοιες των τοπικών και αυτόνομων ταυτοτήτων ή εκείνων που προσπαθούν να εδραιωθούν κόντρα στη διεθνή κοινότητα και την παγκοσμιοποίηση. Η διαδικασία αποκόλλησης μιας ταυτότητας από ένα σύνολο πεπερασμένων χαρακτηριστικών μέσω της αφαίρεσης, συχνά προσφέρει δυνατότητες εξάλειψης πρακτικών από παρελθοντικές καταγραφές ενσωμάτωσης, από όπου είχαν αρχικά διαμορφωθεί. Οι διεργασίες υβριδισμού μπορούν να εστιάσουν στην έρευνα και τις πολιτισμικές διαφορές, μέχρι την ικανότητα ιδιοποίησης πολλαπλών πολιτισμών ταυτόχρονα σε διαφορετικές ομάδες ή τάξεις.
ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΞΑΡΚΗΣ 2018
Υπό αυτό το πρίσμα και σε συνδυασμό με τη διαχρονική ανάγκη των συντελεστών του Φεστιβάλ για την αναζήτηση μιας μορφής κοινωνικής βιωσιμότητας, μέσω της σύμπραξης και της συμβίωσης των διαφορετικών πτυχών της σύγχρονης κοινωνίας με τη λαϊκή κουλτούρα, την άυλη και υλική κληρονομιά, ετοιμάζουμε ένα εορταστικό γεγονός με συντελεστές από διάφορα μέρη του κόσμου, στο πλαίσιο του οποίου θα συμπεριληφθούν οκτώ επιμορφωτικά εργαστήρια, μια σειρά από performances, τρεις χωρικές εγκαταστάσεις, μία έκθεση, συναυλία με πέντε μουσικά δρώμενα, καθώς κι ένα πειραματικό «ζιαφέττιν» με τη σύμπραξη πέντε μουσικών.
Σε συνέχεια του προγράμματος φιλοξενίας καλλιτεχνών του περσινού φεστιβάλ, στο οποίο συμμετείχαν καλλιτέχνες από τον Καναδά, την Ισπανία, την Ελλάδα και την Κύπρο, στόχο μας αποτελεί η σταδιακή διεύρυνση των συμμετοχών στο Φεστιβάλ και τις δράσεις που διοργανώνουμε, με τη φιλοξενία ατόμων από διαφορετικά δημιουργικά και καλλιτεχνικά υπόβαθρα. Οι φιλοξενούμενοι καλλιτέχνες θα κληθούν να συνεργαστούν με τους υπόλοιπους συντελεστές του Φεστιβάλ για να επεξεργαστούν τις πρωτοβουλίες τους με την στήριξη της ομάδας μας. Τα αποτελέσματα της δράσης και της έρευνάς τους θα παρουσιαστούν στο πλαίσιο του διήμερου του Φεστιβάλ.
Το πρόγραμμα του Φεστιβάλ Ξαρκής περιλαμβάνει εργαστήρι κατασκευής & συντήρησης δομών από τον Κύπριο Σωκράτη Σωκράτους, εργαστήρι φωτογραφίας που αποσκοπεί στην αναθεώρηση του τοπίου με τον Κύπριο φωτογράφο και λέκτορα Νίκο Φιλίππου, εργαστήρι που αφορά τη φυσική και ανθρώπινη παραμόρφωση με την Ιταλίδα Sara Ortolani, εργαστήρι και μαραθώνιο τραγουδιού που διερευνά θέματα πολιτισμικής πολυφωνικής κληρονομιάς με την Σόφη Φετοκάκη (Κύπρο-Αγγλία), χαρτογράφηση του Κοιλανίου και παραστατικές παρεμβάσεις με την Κύπρια περφόρμερ Νάσια Παπαβασιλείου, εργαστήριο ποίησης για τη δημιουργία του χώρου με την Κύπρια ποιήτρια Μαριλένα Ζακχαίος, εργαστήρι βιβλίου (book arts) με τον Λοΐζο Ολύμπιο, εργαστήρι κίνησης βασισμένο στον αυτοσχεδιασμό με τους Borys Slowikowski και Dorota Michalak απο Πολωνία, ηχητικούς περιπάτους και συλλογική παράσταση που αφορά στην εμπειρία και την κατανόηση του ηχοτοπίου από ό,τι μας περιβάλλει με τίτλο «Oικο-λόγος» από τον Κύπριο μουσικό Βασίλη Φιλίππου, ηχητική εγκατάσταση με τίτλο «Ηχώ» από την Αρίστη Παύλου η οποία κατάγεται από το Κοιλάνι, συμμετοχικό κέντημα που εμπνέεται από τον ακτιβισμό στις χειροτεχνίες, μια συνεργασία της Τουρκοκύπριας Serap Kanay με την πρωτοβουλία του Ξαρκής «Voicing Stories» για την καταγραφή και διάδοση ιστοριών από πρώην και νυν κατοίκους του χωριού, συμμετοχικά εργαστήρια φωτογραφίας και έκθεση «Possible Landscapes» με την Μεξικανή Monica Alcazar Duarte, μουσική στο γήπεδο του σχολείου με την Marlia Project, η οποία θα παρουσιάσει έναν συγκερασμό στοιχείων της παράδοσης με jazz, folk, ethnic/world music και κλασικών οργάνων, ο Λιβανο-Παλαιστίνιος Zeyn Mroueh θα συνταιριάσει τους ήχους της κιθάρας με μια σειρά από πετάλια, τα οποίοι παραμορφώνουν και παραποιούν την παραδοσιακή μουσική σε ατονικές ηχητικές εμπειρίες, η Κύπρια Kineza και οι Αυστριακοί Elektro Guzzi οι οποίοι θα είναι οι headliners στο μουσικό κομμάτι του Φεστιβάλ, και ξεπερνούν το όριο μεταξύ αναλογικού και ψηφιακού ήχου, παρουσιάζοντας techno μουσική ζωντανά με τη λειτουργία ενός μηχανήματος και τις ηχητικές λεπτομέρειες ενός οργάνου - χωρίς υπολογιστές ή loopers.
Παράλληλα, εναλλακτικές ξεναγήσεις θα πραγματοποιηθούν στο χωριό από την Κύπρια performer Κοραλλία Στεργίδη, η Εύα Κοραή και η Ελεάνα Αλεξάνδρου θα ανοίξουν το Σκαρπάρικο του παππού του Στυλλή σε μια απόπειρα να ζωντανέψουν τη χαμένη μνήμη και να ανακαλύψουν την προδιαγραφόμενη πορεία της επόμενης γενιάς, η Δήμητρα Καλλίτση θα μας μιλήσει για την «πιο δύσκολη δουλειά του κόσμου»*, η My Johansson από Σουηδία θα παρουσιάσει σύγχρονο χορό και ο Adam Paroussos από Αγγλία θα μας τιμήσει με το προσωπικό του project «Musicorum – Bamboo Mustard», που αφορά τον αυτοσχεδιασμό, τη συλλογική δημιουργικότητα, την αποσύνθεση, τον αντι-καταναλωτισμό και τις δομές εξουσίας εντός μιας ομάδας. Τέλος, το διήμερο του Φεστιβάλ θα κορυφωθεί με πειραματικό ζιαφέττιν (γλέντι) στο οποίο θα συμμετάσχουν ο Μεξικανός Enrique Mendoza με το έργο του «Disturbia», το οποίο πραγματεύεται το αίσθημα φόβου που προκαλείται όταν κάτι που θεωρείται κανονικό είναι, στην πραγματικότητα, τρομερά επικίνδυνο ή λάθος, ο Αυστριακός Matthias Kranebitter, ο οποίος θα ασχοληθεί με την «Αποκλίνουσα κληρονομιά», ο Βασίλης Φιλίππου και ο Χρίστακκος από το Αυγόρου.
Κοπιάστε λοιπόν στο Κοιλάνι με φίλους και γνωστούς για να μοιραστούμε παρέα μία ακόμη πλούσια και πρωτότυπη πολιτισμική εμπειρία.
*Το Φεστιβάλ θα λειτουργεί με ελεύθερη είσοδο και με ελεύθερη συνεισφορά.