Διεθνή
Το βιβλίο-αποκάλυψη για το Άγιο Φως και η απάντηση του Πατριαρχείου Ιεροσολύμων
Η αποκαθήλωση της διαδικασίας με την οποία «ανάβει» το Άγιο Φως το Μεγάλο Σάββατο, ανάγκασε το Πατριαρχείο να πάρει θέση.
Διεθνή
Το βιβλίο-αποκάλυψη για το Άγιο Φως και η απάντηση του Πατριαρχείου Ιεροσολύμων
Η αποκαθήλωση της διαδικασίας με την οποία «ανάβει» το Άγιο Φως το Μεγάλο Σάββατο, ανάγκασε το Πατριαρχείο να πάρει θέση.
Από πολλούς πιστούς αποτελεί ένα ανεξήγητο θαύμα, όπως και τόσα άλλα που η Εκκλησία και η Ορθοδοξία διαχρονικά μάς παρουσιάζει, επιδιώκοντας την πλήρη προσήλωση και ταύτισή των πιστών σε όσα πρεσβεύει. Μια τέτοια περίπτωση, η οποία για δεκαετίες διατηρεί το μυστηριακό της προφίλ, είναι και αυτή της αφής του Αγίου Φωτός και της μεταφοράς του σε όλες τις Ορθόδοξες χώρες του κόσμου από τα Ιεροσόλυμα, χωρίς να σβήνει.
Τι συμβαίνει όμως πράγματι στο εσωτερικό του Παναγίου Τάφου εκείνες τις ώρες; Πώς ανάβει το Άγιο Φως;
Την αποκάλυψη έρχεται να κάνει μέσα από το βιβλίο του «Λύτρωση – Περί του Αγίου Φωτός» ο Δημήτρης Αλικάκος, ο οποίος έπειτα από δημοσιογραφική έρευνα, κατέληξε στην αλήθεια, όχι συμπερασματικά, αλλά βάσει μαρτυριών, αποδείξεων και ομολογιών.
Στις 136 σελίδες του γεμάτου πληροφορίες συγγράμματος μιλούν όχι αυτοί που, αιώνες τώρα, κάτι άκουσαν, κάτι είδαν, νομίζουν ή πιστεύουν, αλλά οι πρωταγωνιστές του «θαύματος». Αυτοί που το προετοιμάζουν και το πραγματοποιούν. Από τον σκευοφύλακα του Παναγίου Τάφου Ισίδωρο και τον αρχιεπίσκοπο Κωνσταντίνης Αρίσταρχο, μια από τις σημαντικότερες μορφές της αγιοταφίτικης αδελφότητας, έως βεβαίως τον Πατριάρχη Ιεροσολύμων Θεόφιλο Γ’. Και όχι μόνο.
Κομβική είναι, για παράδειγμα, και η κατάθεση του πρώην αρχιεπισκόπου Ασκάλωνος, Νικηφόρου. Αλλά το εντυπωσιακό δεν είναι μόνο οι μαρτυρίες που εξασφαλίζει και καταγράφει ο συγγραφέας. Είναι το πώς δομεί την έρευνά του. Πώς επανέρχεται. Πώς εκμαιεύει –προσοχή, όχι εκβιάζει ή παγιδεύει, αλλά εκμαιεύει– τις απαντήσεις, πώς καθοδηγεί τον συνομιλητή του, πώς επιτρέπει σε ανθρώπους που έχουν αφιερώσει τον βίο τους στην εγκράτεια να αφεθούν να ψελλίσουν μία αδιανόητη αλήθεια. Μια φρικτή, όπως την χαρακτηρίζει ο ίδιος, αλήθεια. Γράφει χαρακτηριστικά για τη συνομιλία του με τον αρχιεπίσκοπο Αρίσταρχο: «…Σκεφτόμουν με ποιον τρόπο να συνεχίσω την κουβέντα, πηγαίνοντάς την –πού αλλού– στο Άγιο Φως. Φαίνεται ότι έκανα τη σωστή ερώτηση, καθώς πήρα μια ανέλπιστη απάντηση. Παρεμπιπτόντως, στο Πατριαρχείο Ιεροσολύμων μία είναι η λάθος ερώτηση που ‘απαγορεύεται’ να την κάνεις. Αυτή που ζητάει βιαστικά να μάθει την αλήθεια, να λύσει δηλαδή το αίνιγμα των αινιγμάτων για ‘το θαύμα των θαυμάτων’. ‘Πώς ανάβει το Άγιο Φως;’ Αυτή η ερώτηση δεν ανοίγει στόματα. Τα σφραγίζει. Και όταν δεν τα σφραγίζει, η απάντηση είναι μεταξύ των λέξεων ‘μυστήριο’ και ‘θαύμα’. Ρώτησα λοιπόν: ‘Το καντήλι μπαίνει μέσα στον Πανάγιο Τάφο αναμμένο ή σβηστό;’».
Χαρακτηριστική η μαρτυρία του σκευοφύλακα του Παναγίου Τάφου, Ισίδωρου, ο οποίος παραδέχεται πως ο ίδιος ανάβει το φως στο καντήλι. «Ακούστε. Το καντήλι μπαίνει σβηστό από μένα, όλος ο κόσμος το βλέπει μέσα από την τηλεόρασή του. Όμως όταν ο Πατριάρχης εισέρχεται στον Πανάγιο Τάφο το βρίσκει αναμμένο…» «Εγώ το ανάβω…» «Με έναν αναπτήρα, τι άλλο»…
Η αντίδραση του Πατριαρχείου Ιεροσολύμων
Τα όσα επί της ουσίας αποκαλύπτονται στο βιβλίο, προκάλεσαν την αντίδραση του Πατριαρχείου Ιεροσολύμων το οποίο ξεκαθάρισε τη θέση του γράφοντας:
«Ἡ ἀπάντησις τοῦ Πατριαρχείου Ἱεροσολύμων εἰς τά περιεχόμενα τοῦ βιβλίου τοῦ κ. Δημητρίου Ἀλικάκου ἐπί τοῦ θέματος τοῦ Ἁγίου Φωτός εἶναι ἡ δοθεῖσα ἤδη εἰς ἐκεῖνον ἐκ τῆς Ἀρχιγραμματείας, πρό τῆς δημοσιεύσεως τοῦ βιβλίου αὐτοῦ, ὅτι «ἡ ἐπίσημος θέσις τοῦ Πατριαρχείου διά τήν τελετήν τοῦ Ἁγίου Φωτός εἶναι ἐκείνη, ἡ ὁποία περιέχεται εἰς τό πρόγραμμα τῆς τελετῆς τοῦ Ἁγίου Φωτός τοῦ Μεγάλου Σαββάτου ἑκάστου ἔτους, εἰς τήν ἱστοσελίδα τοῦ Πατριαρχείου, εἰς τάς μελέτας Ἁγιοταφιτῶν Πατέρων καί δή τοῦ μακαριστοῦ Ἁγιοταφίτου Καλλίστου Μηλιαρᾶ εἰς τό περιοδικόν “Νέα Σιών” καί εἰς ὅ,τι συνάγεται ἐκ τῆς Ἁγίας Γραφῆς καί τῶν Πατέρων τῆς Ἐκκλησίας». Τι σημαίνει αυτή η απάντηση; Οι λεπτομέρειες έχουν τη σημασία τους. Το Πατριαρχείο δεν αναφέρεται πουθενά σε «θαύμα» αλλά σε τελετή…
Με πληροφορίες από protagon.gr