Το άρμα του μωσαϊκού δείχνει επιστροφή στη Μακεδονία

Ένδειξη σύνδεσης του τύμβου με τον οίκο των Τημενιδών, δηλαδή με τον Μέγα Αλέξανδρο και την ευρύτερη οικογένειά του, συνιστούν οι νέες αποκαλύψεις στην Αμφίπολη, σύμφωνα με την γενική γραμματέα του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη.

Oρισμένοι στο άλογο που απεικονίζεται σε πρώτο πλάνο διέκριναν τον Βουκεφάλα λόγω της διχρωμίας ίριδας στους οφθαλμούς του.

 

Μέχρι το τέλος της εβδομάδας, σύμφωνα με τις πληροφορίες από την ανασκαφή, το ψηφιδωτό θα έχει αποκαλυφθεί πλήρως. Αυτό σημαίνει ότι για τις επόμενες τρεις-τέσσερις ημέρες θα προτείνονται κάθε είδους ερμηνείες από επιστήμονες και μη, τόσο σε σχέση με το ίδιο το μωσαϊκό αριστούργημα, όσο και με τις πληροφορίες που δίνονται στη δημοσιότητα από το υπουργείο Πολιτισμού.

 



 

Η φορά της σύνθεσης από αριστερά προς τα δεξιά, κάτι που για τον δυτικό τρόπο σκέψης ταυτίζεται συμβολικά με την επιστροφή και την οπισθοδρόμηση, ίσως εξυπηρετεί ταυτόχρονα δύο σημασίες: Την επάνοδο από μια μακροχρόνια απουσία, και την πορεία από τη ζωή προς την οριστική απώλεια.

Ένας επιφανής Μακεδόνας, ενδεχομένως ένας από τους επιτελείς του Μεγάλου Αλεξάνδρου ή ακόμη και κάποιο μέλος της δυναστείας του, των Τημενιδών, έρχεται στην Αμφίπολη. Είναι νικητής, τροπαιούχος (όπως δηλώνει το δάφνινο στεφάνι στο κεφάλι του αρματηλάτη) και οπωσδήποτε πλούσιος. Εγκαταλείποντας την Ανατολή, επιστρέφει στη γενέθλια γη της Μακεδονίας, στη Δύση. Ωστόσο, το ότι αναπόφευκτα θα ταφεί στην Αμφίπολη δεν σημαίνει απαραιτήτως ότι θα παραδοθεί στον Αδη αμαχητί. Η έκφραση στο πρόσωπο του ηνιόχου, αν μη τι άλλο, δηλώνει πολεμικές διαθέσεις.

Η  γενική γραμματέας του ΥΠΠΟ, κ. Μενδώνη, διατύπωσε την άποψη ότι το ψηφιδωτό συνιστά ένδειξη σύνδεσης με τον οίκο των Τημενιδών, δηλαδή με τον Μέγα Αλέξανδρο και την ευρύτερη οικογένειά του. Η θεωρία αυτή ίσως προσφέρει το κλειδί για την αποκωδικοποίηση της εικόνας του μωσαϊκού, ανεξαρτήτως εάν ο οδηγός του άρματος είναι ο Πλούτων που έχει αρπάξει την Περσεφόνη, ένας άλλος θεός, ημίθεος, μυθολογικός ήρωας κλπ, ή ένας θνητός που, όμως, απεικονίζεται σαν θεός.

Διότι ο καλλιτέχνης που δημιούργησε την εικόνα, θα μπορούσε επίτηδες και από υπερβάλλουσα φιλοτιμία, να φιλοτεχνήσει τη μορφή του αρματηλάτη δανειζόμενος στοιχεία από ένα υπαρκτό πρόσωπο. Έτσι λοιπόν, ακόμη και εάν ο γενειοφόρος ηνίοχος έχει στην αγκαλιά του την Περσεφόνη που χτυπιέται προσπαθώντας να ξεφύγει και άρα είναι ο Πλούτων πέραν πάσης αμφιβολίας, τα χαρακτηριστικά του θα μπορούσαν να ανήκουν στον νεκρό ή ακόμη και σε έναν ένδοξο βασιλιά, εν προκειμένω τον Φίλιππο. Χωρίς αυτό να σημαίνει, βέβαια, ότι ο Τύμβος είναι απαραιτήτως αφιερωμένος στον πατέρα του Αλεξάνδρου.

 


ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ