Οι θρυλικές έξοδοι της ανθρωπότητας

Η έξοδος από την καραντίνα έχει καταγραφεί, πλέον, ως μία από τις διάσημες εξόδους της ανθρωπότητας. Υπήρξαν, όμως κι άλλες που προηγήθηκαν.

Οι θρυλικές έξοδοι της ανθρωπότητας

Η έξοδος από την καραντίνα έχει καταγραφεί, πλέον, ως μία από τις διάσημες εξόδους της ανθρωπότητας. Υπήρξαν, όμως κι άλλες που προηγήθηκαν.

Η έξοδος από την καραντίνα μπαίνει δικαιωματικά στη λίστα των «διάσημων εξόδων», αυτών που καταγράφει η ιστορία, ο μύθος και η συνείδησή. Έξοδοι υπάρχουν πολλές και μάλιστα η έξοδος αποτελεί συνήθως κίνηση μεγάλη, αποφασιστική, από αυτές τις κινήσεις, που ανατρέπουν την ροή των πράγματων.

Κάποιες «έξοδοι» είναι γενναίες, αποκαλύπτουν ήρωες και στέφονται με δόξα και τιμή, όπως η έξοδος του Μεσολογγίου για παράδειγμα και κάποιες άλλες ντροπιάζουν και στιγματίζουν το είδος ανεξίτηλα, όπως η έξοδος από τον Παράδεισο.

Οι έξοδοι θρησκευτικού περιεχομένου βέβαια έχουν πάντα ένα πιο θεαματικό χαρακτήρα, πιο εφετζίδικο, όπως η Έξοδος της παλαιάς διαθήκης με τη φλεγόμενη βάτο «που εφλέγετο αλλά δεν εκαίγετο», τις 10 πληγές του Φαραώ και φυσικά το πέρασμα της ερυθράς θάλασσας, που «διηρέθη το ύδωρ εις δύο και έκαμε ξηρόν τον πυθμένα της θαλάσσης». Αυτό πάει να πει σωστό social distancing!

Υπάρχουν βέβαια και οι «από μηχανής θεοί», που εμφανίζονται στην έξοδο της αρχαίας τραγωδίας, που ναι μεν έχουν το κατάλληλο της ώρας, αλλά δεν έχουν το τουπέ του κόπτω την θάλασσα στα δύο και περπατώ στο νερό, έχουν πιο συγκρατημένο τουπέ. Τηρούν αποστάσεις κοινωνικά και έχουν το τουπέ «κάνω τέχνη».

Θρυλικές έξοδοι, καταγράφονται επίσης και από την εβδόμη τέχνη, όπως το «Τελευταία έξοδος: Ρίτα Χέιγουορθ» στο οποίο πρωταγωνιστεί μια αφίσα της Ρίτα Χέιγουορθ μέσα στις φυλακές, αλλά και το ελληνικό «Έξοδος κινδύνου» σε σενάριο και σκηνοθεσία Νίκου Φώσκολου, το οποίο έχει όλα τα φωσκολικά παρελκόμενα: ληστείες, φυλακές, διαρρήξεις, ναρκωτικά, σφαίρες με στραβισμό, φούντες, Κούρκουλους και πάει λέγοντας. Κάποια χρόνια μετά, επίσης σε σενάριο και σκηνοθεσία Νίκου Φώσκολου, καταγράφεται στην μικρή οθόνη και η έξοδος της Βίρνας Δράκου από την Λάμψη, αφού βέβαια πέρασε τα πάνδεινα συμπεριλαμβανομένου και ενός πρωτοφανή ιού στο σύμπαν «Τζάιαντ» και δίδαξε απόσταση ασφαλείας από τον μεγιστάνα Γιάγκο Δράκο.

Ένα μάθημα χρήσιμο για άλλου τύπου εξόδους, όπως η έξοδος από το μνημόνιο, μια έξοδος αμφιβόλου επιδράσεως για την υγειά, γιατί αν μη τι άλλο η Εύα βγαίνοντάς από τον παράδεισο αποκαλύπτει τουλάχιστον τις ευεργετικές ιδιότητες του μήλου! Και παρόλο που ένα μήλο την ημέρα τον γιατρό τον κάνει πέρα, άλλες έξοδοι που χρήζουν φαρμακευτικής αγωγής είναι η έξοδος από το Μάτριξ, που θέλει ένα κόκκινο χάπι και τα προεκλογικά exit poll, που θέλουν ένα φαρμακείο να διανυκτερεύει.

Επίσης επιστρέφοντας σε κλίμα μεταξύ πολιορκίας και τραγωδίας, υπάρχουν και οι έξοδοι που θέλουν ένα βρετανικό χάπι. όπως η έξοδός από την ευρωπαϊκή ένωση (Brexit) και οι έξοδοι που θέλουν ένα βασιλικό χάπι, όπως η έξοδος από το παλάτι (Megxit). Η τελευταία τηρεί τις κοινωνικές αποστάσεις με πρωτόκολλο, κρύο αίμα και χωρίς ούτε ένα δάκρυ.

Η έξοδος όμως μπορεί και να συγκινήσει, όπως ας πούμε η έξοδος των αθλητών από το αγωνιστικό τερέν, για παράδειγμα η στιγμή εξόδου του μάγου Magic Johnson, αλλά και η πολύ απότομη έξοδος του αγαπημένου Kobe Bryant από το τερέν της ζωής, του οποίου η εξόδια ακολουθία ήρθε πολύ νωρίς. Συγκίνηση προσφέρει απλόχερα και η Μεγάλη έξοδος του Οδυσσέα Ελύτη, που «νωρίς εβγήκανε καταμπροστά στον ήλιο, με πάνου ως κάτου απλωμένη την αφοβία σα σημαία, οι νέοι με τα πρησμένα πόδια που τους έλεγαν αλήτες».

Υπάρχουν βέβαια και έξοδοι πιο πεζοί, όπως η έξοδος από το πρόγραμμα του υπολογιστή, η έξοδος από τον αυτοκινητόδρομο, αλλά και η απλή έξοδος από το σπίτι, που στην ουσία αυτή καταγράφουμε σήμερα. Αξίζει βέβαια να σημειωθεί για ιστορικούς λόγους και λόγους συνείδησης, ότι όλα τα πράγματα στη ζωή μπορούν να φέρουν την χαρά, κάποια με την είσοδο τους και άλλα με την έξοδο τους, αρκεί πάντα να τηρούνται οι πρέπουσες αποστάσεις!



Φωτογραφία: Unsplash/ Roan Lavery

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ