Περίεργα
Όταν καλόγεροι στα Μετέωρα απειλούσαν να κάψουν τον James Bond
Χριστιανοταλιμπάν από τη δεκαετία του 1980.
Επεισοδιακά εξελίχθηκαν τα γυρίσματα του James Bond στα Μετέωρα το 1980, με τους καλόγερους να απειλούν τα συνεργεία της παραγωγής.
Το 1980 η Ελλάδα είχε την τιμητική της, καθώς οι παραγωγοί της ταινίας «James Bond: Για τα μάτια σου μόνο» επέλεξαν την Ελλάδα για κάποια γυρίσματα. Το συνεργείο ξεκίνησε τα γυρίσματα από την Κέρκυρα. Εκεί οι κάτοικοι του νησιού υποδέχτηκαν θερμά όσους συμμετείχαν στην παραγωγή της ταινίας. Κάτι που δεν συνέβη για τον Ρότζερ Μουρ και τους υπόλοιπους συντελεστές της ταινίας όταν βρέθηκαν στα Μετέωρα.
Στις 20 Οκτωβρίου, το σενάριο της ταινίας ήθελε τον Τζέιμς Μποντ, να σκαρφαλώνει σε ένα από τα έξι εναπομείναντα μοναστήρια, εκείνο του Αγίου Βαρλαάμ. Το μοναστήρι μετατράπηκε στο καταφύγιο του «κακού» Κριστάτου για τις ανάγκες της ταινίας. Ωστόσο, οι μοναχοί εξοργίστηκαν και προκειμένου να προστατέψουν τα κτήρια από την ιερόσυλη κάμερα των Άγγλων τεχνικών, τα κάλυψαν με αδιαφανές πλαστικό.
Μάλιστα, οχυρώθηκαν στα μοναστήρια και απειλούσαν ότι θα κάψουν ζωντανό τον πρωταγωνιστή, ενώ απαγόρευσαν την είσοδο σε οποιονδήποτε προσπαθούσε να τους προσεγγίσει. Δεν επέτρεπαν την πρόσβαση ούτε σε εκατοντάδες τουρίστες που κατέφθαναν στα Μετέωρα, για να επισκεφθούν τα μοναστήρια.
Η εταιρεία παραγωγής είχε ήδη εξασφαλίσει, από το υπουργείο Πολιτισμού, άδεια κινηματογράφησης εντός και εκτός του χώρου των μοναστηριών, αυτό όμως, όπως αποδείχθηκε στην πράξη δεν ήταν αρκετό. «Το κλείσιμο των μοναστηριών αποφασίστηκε χθες από όλους τους καλόγερους και γίνεται σε ένδειξη διαμαρτυρίας, γιατί το υπουργείο Πολιτισμού έδωσε άδεια να γυριστεί στον χώρο των Μετεώρων, η ταινία ‘Για τα μάτια σου μόνο’, στην οποία όπως τονίζουν οι καλόγεροι, περιλαμβάνονται σκηνές ληστείας, βίας, σεξ κ.λπ., που προσβάλλουν βάναυσα την ιερότητα των Μετεώρων», αναφέρει σχετικό δημοσίευμα της εποχής.
Θέση για την όλη κατάσταση είχε πάρει και ο Ρότζερ Μουρ, ο οποίος λόγω της παρουσίας του στην τηλεοπτική σειρά «Ο Άγιος» είχε αποκτήσει και το αντίστοιχο προσωνύμιο. Ο πρωταγωνιστής με αρκετή δόση χιούμορ είχε πει: «Δεν θα ξέρουνε φυσικά ότι εκτός από ‘Τζέιμς Μποντ’ είμαι και ‘Άγιος’ και ότι σαν τέτοιο θα έπρεπε να με αντιμετωπίσουνε και να με υποδεχτούνε μ’ ανοιχτές αγκάλες…».
Ο Μουρ πάντως πρόσθεσε ότι «η υπόθεση δημιουργεί απρόβλεπτες δυσκολίες στο κινηματογραφικό συνεργείο και στο επιτελείο που δουλεύει για να τελειώσει στην ώρα του το φιλμ», αλλά και πως ως «επαγγελματίας δεν μου πέφτει λόγος για την κατάσταση που δημιουργήθηκε χωρίς να φταίμε σε τίποτα. Προσωπικά δεν θα ήθελα να αναμειχθώ παρά μόνο στον ρόλο που μου έχουνε αναθέσει. Δηλαδή να στέκομαι μπροστά στη μηχανή και ν’ αφήνω τους μπελάδες αυτού του είδους για τους άλλους».
Ο χρόνος κυλούσε και η παραγωγή της ταινίας έπρεπε να ολοκληρώσει τα γυρίσματά της. Όταν αντιλήφθηκαν ότι κανένα επίσημο υπουργικό χαρτί αλλά και καμία πρόταση οικονομικής στήριξης δεν θα έπειθε τους μοναχούς και τις μοναχές να ανοίξουν τα μοναστήρια, οι σκηνογράφοι και οι τεχνικοί της ταινίας ακολούθησαν το plan b κι έφτιαξαν μια δικιά τους μονή μπροστά από τα ήδη υπάρχοντα.
Ακόμα και το ομοίωμα του μοναστηριού όμως, προκάλεσε τις αντιδράσεις των μοναχών, οι οποίοι απείλησαν ότι θα το κάψουν. Παράλληλα, κρέμασαν νάυλον σακούλες έξω από τις Μονές τους για να «χαλάσουν» το φόντο και τα πλάνα του σκηνοθέτη. Δεν εμπόδιζαν τα γυρίσματα μόνο στους χώρους των μοναστηριών αλλά και στα Μετέωρα. Αφού απέτυχαν μετά την παρέμβαση της Χωροφυλακής, κάλυψαν τα παράθυρα με λάβαρα κίτρινα με δικέφαλους, ενώ παράλληλα άπλωναν την μπουγάδα με τα εσώρουχά τους για να μην περάσει καμία σκηνή μοναστικής ζωής στην ταινία.
Οι μοναχοί θεωρούσαν αδύνατον να επιτρέψουν να εισέλθουν οι κάμερες στα μοναστήρια. Στην προσπάθεια βρήκαν συμμέτοχους λίγους πολίτες της περιοχής. Οι περισσότεροι κάτοικοι των Μετεώρων, βέβαια, πήραν το μέρος της παραγωγής. Αντιλήφθηκαν το συμφέρον για την περιοχή, την αναγνωρισιμότητα και τα κέρδη που μπορούσαν και οι ίδιοι να έχουν. Εκείνη την περίοδο 240 άνθρωποι έμειναν 45 μέρες στα Μετέωρα και οι κάτοικοι του Καστρακίου και των γύρω κοινοτήτων συνειδητοποίησαν τα οικονομικά οφέλη για την περιοχή. Έτσι οργάνωσαν συλλαλητήριο στην Καλαμπάκα. Αποδοκίμασαν τη στάση των μοναχών και προειδοποίησαν ότι θα καταλάβουν τα μοναστήρια αν δεν αποσύρουν οι καλόγεροι την άρνησή τους.
Παρ’ όλες τις αντιδράσεις, τις επεμβάσεις και τις μηνύσεις, η ταινία ολοκληρώθηκε και αποτέλεσε τεράστια εμπορική επιτυχία. Η σκηνή αναρρίχησης γυρίστηκε κανονικά και προσφέρει δέκα λεπτά μεγάλης αγωνίας, αφού ο «Πράκτορας 007» χάνει τέσσερις φορές την ισορροπία του.
Πηγή: gazzetta.gr