Οι δούλοι που έγιναν άρχοντες και έχτισαν μια εντυπωσιακή έπαυλη στην Πομπηία
Η κατοικία που άνοιξε για το κοινό μετά από 20 χρόνια, είναι κοσμημένη με ερωτικές τοιχογραφίες – μεταξύ αυτών, μία που εικονίζει τον θεό Πρίαπο να ζυγίζει το τεράστιο πέος του. [Εικόνες]
Πέμπτη 12 Ιανουαρίου 2023
3
λεπτά
Ένα τεράστιο, αρχαίο σπίτι που κοσμείται με ερωτικές τοιχογραφίες, άνοιξε ξανά στην αρχαία πόλη της Πομπηίας μετά από 20ετή συντήρηση. Το σπίτι των Vettii -το οποίο καταπλακώθηκε μαζί με την υπόλοιπη πόλη από την ηφαιστειακή τέφρα που ξερνούσε ο Βεζούβιος το 79 μ.Χ.- παρουσιάστηκε στις 10 Ιανουαρίου από τον Gabriel Zuchtriegel, τον διευθυντή του αρχαιολογικού πάρκου της Πομπηίας.
Το σπίτι, που πιστεύεται ότι κατασκευάστηκε τον 2ο αιώνα π.Χ., ανήκε στους Aulus Vettius Restitutus και Aulus Vettius Conviva, πρώην δούλους που όταν απελευθερώθηκαν, πλούτισαν ως έμποροι κρασιού, και όπως όλα δείχνουν δεν έκρυβαν την επιτυχία τους. Παλαιότερες θεωρίες υποστήριζαν ότι οι δύο άνδρες ήταν αδέρφια, αλλά είναι πιο πιθανό να γνωρίστηκαν όταν ήταν και οι δύο δούλοι και είχαν τον ίδιο κύριο, που ονομαζόταν Aulus Vettius, σύμφωνα με τον Zuchtriegel.
Τα πρόσφατα αναστηλωμένα απομεινάρια του πολυτελούς σπιτιού προσφέρουν επίσης, στους επισκέπτες μια μοναδική εικόνα των λεπτομερειών της οικιακής ζωής στη ρωμαϊκή πόλη.
Οι ερωτικές τοιχογραφίες
Μια τοιχογραφία στην είσοδο απεικονίζει τον Πρίαπο, τον θεό της γονιμότητας, με ένα τεράστιο πέος που μετρά το βάρος του σε μια ζυγαριά με αντίβαρο ένα σακούλι χρήματα, ενώ πίσω μια φρουτιέρα γεμάτη καρπούς μοιάζει με το κέρας της Αμάλθειας. Η τοιχογραφία αντικατοπτρίζει τον πλούτο των ιδιοκτητών, αλλά διώχνει και το κακό μάτι από το οποίο ο θεός προστάτευε τα σπίτια.
Στην τραπεζαρία, γνωστή ως αίθουσα του Πενθέα, μια τοιχογραφία απεικονίζει τον Ηρακλή σε παιδική ηλικία να συνθλίβει δύο φίδια. Υπάρχουν και άλλες τοιχογραφίες με θέματα από την ελληνική μυθολογία. Εικονίζονταν ακόμη, ο Θησέας και η Αριάδνη στην Νάξο, ο Δαίδαλος η Πασιφάη και ο μινώταυρος, ο θάνατος του Πενθέως, ο Αχιλλεύς στην Σκύρο, η θεά Άρτεμις με το ελάφι της, το μαρτύριο / τιμωρία του Ιξίωνος, της Δίρκης, κ.ά.
«Προφανώς οι ιδιοκτήτες προσπάθησαν να δείξουν τη νέα τους οικονομική θέση αλλά και την κουλτούρα τους μέσω των ελληνικών μυθολογικών έργων περίπου λέγοντας "τα καταφέραμε" και ανήκουμε και εμείς στην ελίτ», δήλωσε ο Zuchtriegel.
Η κατοικία αντιπροσωπεύει το κατ' εξοχήν domus (σπίτι) της Πομπηίας, όχι μόνο λόγω των εξαιρετικής σημασίας τοιχογραφιών, αλλά και λόγω της διαρρύθμισης και της αρχιτεκτονικής της.
Η Stefania Giudice, η διευθύντρια αποκατάστασης των τοιχογραφιών, αποκάλυψε επίσης ότι χρησιμοποιήθηκε παραφίνη στην προσπάθεια να συντηρήσουν τις τοιχογραφίες με την πάροδο των ετών, αλλά αυτό είχε ως αποτέλεσμα να γίνουν «πολύ θολές». Η διαδικασία προκάλεσε τη δημιουργία στρωμάτων κεριού στους τοίχους, τα οποία συντηρούσαν τις τοιχογραφίες.
Το έργο ανακαίνισης του συγκεκριμένου σπιτιού αποτελεί την τελευταία φάση της αναβάθμισης της Πομπηίας.