Η ιδιοφυία πίσω από τα καλύτερα κοστούμια του David Bowie
Τον Ιανουάριο του 1972, ο David Bowie και η μπάντα του ξεκίνησαν για το Ziggy Stardust Tour, για την προώθηση των άλμπουν The Rise and Fall of Ziggy Stardust and the Spiders from Mars και Aladdin Sane. Το tour που κράτησε 18 μήνες και διέσχισε τρεις ηπείρους. Όσο καθοριστικά και αν υπήρξαν για την εποχή τα τραγούδια σε αυτά τα άλμπουμ, θα μπορούσε να υποστηριχθεί ότι η περσόνα του Bowie, Ziggy Stardust, είχε μεγαλύτερο αντίκτυπο στο φύλο, τη μόδα και την φαντασμαγορία που έκαμπτε τις γραμμές των φύλων, η οποία χαρακτήρισε αργότερα τη glam rock των 70s. Πολλά από τα πιο φανταχτερά σύνολα του Ziggy - avant- garde κιμονό και κυματιστά αρχιτεκτονικά κοστούμια - δημιουργήθηκαν από τον Kansai Yamamoto, ένανσχεδιαστή με βάση το Τόκιο, που δεν φανταζόταν ότι οι δημιουργίες του θα γίνονταν τόσο σημαντικά οπτικά ορόσημα στην ιστορία του rock ' n' roll.
Ο Ιάπωνας φωτογράφος και συντάκτης Kazumi Asamura Hayashi συναντήθηκε με τον Kansai - ο οποίος στις δεκαετίες που ακολούθησαν μετά τον Ziggy συνέχισε να σπρώχνει τη μόδα σε νέες κατευθύνσεις - για να μιλήσουν για την πρώτη φορά που συναντήθηκε με τον Bowie και για το πώς το ενδιαφέρον του για τα υφάσματα της Κεντρικής Ασίας, οδήγησε σε ένα παλτό που μπορεί να προκαλέσει τροχαία ατυχήματα .
Η φωτογραφία είναι του Masayoshi Sukita
Άκουσα μια φήμη ότι ο David Bowie ήθελε τόσο πολύ να σχεδιάσεις αυτά τα κοστούμια, που ήρθε ο ίδιος με το ιδιωτικό του αεροπλάνο για να σου το ζητήσει αυτοπροσώπως. Πώς ήταν όταν τον γνώρισες για πρώτη φορά;
Kansai Yamamoto: Στην πραγματικότητα δεν είχα ιδέα ποιος είναι ο David Bowie μέχρι που τον είδα να φοράει τα ρούχα μου στη σκηνή, στο Radio City Music Hall στη Νέα Υόρκη. Η στυλίστριά μου, η Yasuko Hayashi, δούλευε για τον Bowie και του είχε δώσει κάποια από τα ρούχα μου. Ήταν η πρώτη φορά που γνώριζα έναν καλλιτέχνη που φόραγε τα σχέδιά μου. Πριν από αυτό, δεν ήξερα πόσο βαθιά ταλαντούχος ήταν. (Κάτι παρόμοιο μου συνέβη με τη Lady Gaga. Aνακάλυψα πόσο ταλαντούχα είναι όταν έκανα μια αναζήτηση στο Ίντερνετ, δέκα λεπτά πριν τη γνωρίσω). Εκείνη την εποχή, ο David Bowie ενδιαφερόταν πολύ για την υπέρβαση του φύλου. Δεν ήξερα τίποτα για τα σχετικά κόνσεπτ, έτσι θυμάμαι ότι σκέφτηκα ‘ουάου’ όταν τον είδα να φορά ρούχα που είχα σχεδιάσει για γυναίκες. Τα ρούχα είχαν επιρροές hinduki, τη μέθοδο του να αλλάζεις γρήγορα κοστούμια στο kabuki. Το κοινό στη Νέα Υόρκη είδε τα ρούχα να μεταμορφώνονται αρκετές φορές κατά τη διάρκεια του σόου. Συνειδητοποίησα ότι είχα κάνει κάτι πολύ cool όταν όλοι στο κοινό σηκώνονταν και χειροκροτούσαν.
Γνώρισα αρκετούς διάσημους ανθρώπους στον κόσμο της δυτικής μουσικής μέσω του David και αυτό που μπορώ να πω με σιγουριά είναι ότι οι καλύτεροι άνθρωποι στον κόσμο έχουν ξεχωριστές προσωπικότητες που είναι εντελώς εκτός των κανονικών δεδομένων.
Έχεις πει ότι η δουλειά σου έχει μια Ιαπωνική ομορφιά. Τι εννοείς με αυτό;
Γιατί ο Andy Warhol είχε εμμονή με τις κονσέρβες; Το ίδιο ισχύει και με εμένα, αλλά εγώ ακολουθώ ιαπωνικά μοτίβα. Κάθε καλλιτέχνης έχει αυτό που τον χαρακτηρίζει. Συχνά χρησιμοποιώ ιαπωνικά μοτίβα και μερικές φορές αναρωτιέμαι αν τα επιλέγω επειδή είμαι Ιάπωνας. Έχοντας ταξιδέψει τόσο πολύ στον κόσμο και σε χώρες με τόσο διαφορετικά backgrounds, μερικές φορές αναρωτιέμαι από που είμαι στην πραγματικότητα. Φυσικά είμαι Ιάπωνας και φυσικά σκέφτομαι τον εαυτό μου ως Ιάπωνα και τρώω ιαπωνική κουζίνα συνήθως. Σπάνια τρώω δυτικό φαγητό. Αν και πρέπει να πω ότι το σπαγγέτι που έφτιαξε η κόρη μου η Mirai χτες το βράδυ ήταν γευστικότατο! Φυσικά το τρώω με chopsticks. Θα ήταν αγενές να το παίξω cool και να το φάω με πηρούνι.
Ετοιμάζεις κάποιο καινούριο πρότζεκτ;
Δεν μπορώ να αναφέρω ακόμα τις λεπτομέρειες, αλλά σκέφτομαι να κάνω μια «υπερ-επίδειξη» στην Κωνσταντινούπολη, αλλά δεν έχω πάρει ποτέ έμπνευση από αυτούς. Έχω περάσει πολύ καιρό μελετώντας τα υλικά της Ινδίας, της Κίνας και του Θιβέτ, αλλά δεν έχω ασχοληθεί ιδιαίτερα με την Κεντρική Ασία. Το παντελόνι που φοράω τώρα είναι φτιαγμένο με ύφασμα από μια χώρα της οποίας το όνομα τελειώνει σε -σταν και νομίζω ότι είναι ένα εξαιρετικά δυνατό ύφασμα για να χρησιμοποιηθεί σε ρούχα. Είναι πλεκτό, έτσι το ύφασμα στο εσωτερικό είναι διαφορετικό απ’ ό, τι στο εξωτερικό. Έφτιαξα ένα παλτό από ένα ύφασμα από «-σταν» και βγήκε τέλειο. Δηλαδή, τόσο τέλειο που αν το φορέσω έξω ο κόσμος θα τρακάρει τα αυτοκίνητά του.
Θεωρείσαι αρκετά δυναμικός. Πιστεύεις ότι ισχύει;
Έχω κάνει όλα όσα έχω πει ότι θα κάνω. Όλα. Και αυτό δεν πρόκειται να αλλάξει μέχρι να πεθάνω. Απλά θέλω να με θυμούνται ως έναν άνθρωπο που φάνηκε αντάξιος όσων έλεγε. Μερικές φορές αυτό σημαίνει ότι ζητώ πολλά από τους άλλους. Είμαι επιλεκτικός σε όλα, μέχρι και την παραμικρή λεπτομέρεια. Αλλά δεν θα με αποκαλούσα τελειομανή. Αν ο σκοπός μου ήταν η τελειότητα, τότε η παραμικρή αποτυχία θα με έκανε να τα παρατάω και όλα θα ξηλώνονταν. Μόνο και μόνο η σκέψη με γεμίζει θλίψη.
Μερικές φορές αναρωτιέμαι, Ποιες ήταν οι χειρότερες στιγμές μου; Η απάντηση είναι πάντα όταν δεν είχα αρκετά λεφτά για να είμαι στιλάτος. Η μεγαλύτερη επιθυμία μου είναι να είμαι τόσο φανταχτερός όσο κανείς άλλος εκεί έξω, άσχετα με την ηλικία μου.