Ένα μουσικό όργανο που… δεν το αγγίζεις, σε συναυλίες της Συμφωνικής Ορχήστρας Κύπρου
To Θέρεμιν, το όργανο που δεν το αγγίζεις, κάνει το ντεμπούτο του στην Κύπρο ως σολιστικό όργανο με ορχήστρα και συγκεκριμένα στις συναυλίες της Συμφωνικής Ορχήστρας Κύπρου με τον ενδεικτικό τίτλο «The untouchable instrument».
Αυτό το παράξενο ηλεκτρονικό μουσικό όργανο που εφηύρε το 1920 ο Ρώσος φυσικός Léon Theremin, παίζεται με τα δάκτυλα, χωρίς ο μουσικός να το αγγίζει, και παράγει ένα αιθέριο ήχο που μοιάζει ταυτόχρονα με έγχορδο όργανο και ανθρώπινη φωνή.
Ο Ολλανδός σολίστ Thοrwald Jørgensen, «ένας από τους σημαντικότερους ερμηνευτές κλασικής μουσικής στο θέρεμιν», θα ερμηνεύσει το «Κοντσέρτο για Θέρεμιν» (1945) του γεννημένου στην Κερύνεια Αμερικανού συνθέτη, μαέστρου και πιανίστα, Anis Fuleihan (1900-1970), καθώς και το έργο «Sirenum Scopuli» του Victor Herbiet, την πρεμιέρα του οποίου o σολίστ παρουσίασε τον Μάιο του 2015. Τα δύο αυτά έργα πλαισιώνονται από δύο εύθυμα κομμάτια του Leroy Anderson, τα «Plank Plunk» και «Fiddle Faddle», καθώς και επτά ενθουσιώδεις Σλαβονικούς Χορούς του Dvořák.
Τις συναυλίες διευθύνει ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής και Αρχιμουσικός της ΣΟΚ, Άλκης Μπαλτάς.
Το Θέρεμιν -αρχικά γνωστό το ως αιθερόφωνο- είναι το πρώτο ηλεκτρονικό μουσικό όργανο που εφευρέθηκε ποτέ. Παίζεται με τα δάκτυλα του ενός χεριού και την παλάμη του άλλου χωρίς ο μουσικός να το αγγίζει και παράγει ένα αιθέριο ήχο που μοιάζει ταυτόχρονα με έγχορδο όργανο και ανθρώπινη φωνή.
Εφευρέθηκε από τον Ρώσο φυσικό Léon Theremin το 1919 και αποτελείται από ένα κουτί με ηλεκτρονικά και δύο μεταλλικές κεραίες που δημιουργούν ένα ηλεκτρομαγνητικό πεδίο. Ο Theremin ταξίδευσε εκτεταμένα στην Ευρώπη παρουσιάζοντας την εφεύρεσή του σε μεστές αίθουσες, πριν το πατεντάρει στις Η.Π.Α. το 1928.
Η Αμερικανική εταιρία ηλεκτρονικών RCA έκανε τότε μια απόπειρα να εμποριοποιήσει το θέρεμιν, η οποία όμως απέτυχε λόγω των τεχνικών δυσκολιών του οργάνου και του χρηματιστηριακού κραχ του 1929. Εντούτοις, αρκετοί μουσικοί έγιναν εξαιρετικοί εκτελεστές του θέρεμιν και προώθησαν με πάθος το όργανο αυτό κυρίως στις δεκαετίες του 1930-70.
Συνθέτες κλασικής μουσικής έγραψαν έργα για σόλο θέρεμιν και ορχήστρα, ενώ ο Shostakovich περιέλαβε μέρος για θέρεμιν σε ορχηστρικά του έργα. Σήμερα, το θέρεμιν χρησιμοποιείται σε μια μεγάλη γκάμα ειδών μουσικής: ως σολιστικό όργανο με ορχήστρα, στη σύγχρονη μουσική, στη μουσική για ταινίες καθώς και στη μουσική ποπ και ροκ.