Μάχη Εβραίων με ελβετικό μουσείο για έργα τέχνης που έκλεψαν οι Ναζί

Με πληθώρα μηνύσεων απειλεί το Παγκόσμιο Εβραϊκό Συνέδριο για 1280 έργα τέχνης που κατάσχεσαν οι Ναζί από Εβραίους και τα οποία αναμένεται να καταλήξουν σε μουσείο της ελβετικής πρωτεύουσας.



Πρόκειται για το Μουσείο Τέχνης της Βέρνης, οι υπεύθυνοι του οποίου ανακάλυψαν τον Μάιο ότι ο Κορνήλιος Γκούρλιτ, με τη διαθήκη του, καθιστούσε το μουσείο κληρονόμο της συλλογής 1.280 έργων τέχνης που κρατούσε κρυμμένα επί δεκαετίες.

Ο Γκούρλιτ πέθανε τον Μάιο σε ηλικία 81 ετών, και τη συλλογή είχαν ανακαλύψει ελεγκτές της εφορίας κατά τη διάρκεια επίσκεψής τους στο διαμέρισμά του στο Μόναχο, το 2012.

Τα αριστουργήματα έφτασαν στην κατοχή του Κορνήλιου, μέσω του πατέρα του και έμπορου τέχνης, Χίλντεμπραντ, ο οποίος είχε επωμιστεί από τον Χίτλερ τον ρόλο του ανθρώπου που θα πωλούσε ό,τι ο φύρερ" αποκαλούσε "εκφυλισμένη τέχνη".

Εντυπωσιακός χαρακτηρισμός, αν αναλογιστεί κανείς ότι ανάμεσα στα έργα που ανακαλύφθηκαν βρίσκονται πίνακες των Σαγκάλ και Πικάσο, ενώ στο σύνολό της η συλλογή έχει χαρακτηριστεί «μοντερνιστικό και αναγεννησιακό αριστούργημα».

Εν όψει, πάντως, της αποδοχής της κληρονομιάς και της μεταβίβασης των έργων στο Μουσείο Τέχνης της Βέρνης, το Παγκόσμιο Εβραϊκό Συνέδριο έχει προειδοποιήσει για πληθώρα μηνύσεων.

Ο λόγος είναι ότι τα έργα εικάζεται ότι είχαν κλαπεί από εβραϊκές οικογένειες, πριν καταλήξουν στην κατοχή του Κορνήλιου Γκούρλιτ, και επομένως ανήκουν δικαιωματικά στους απογόνους τους.

Αυτός είναι και ο λόγος που το μουσείο προσανατολίζεται να αφήσει κάποια από τα έργα στη Γερμανία, έως ότου προσδιοριστεί η προέλευσή τους. Για τον σκοπό αυτό έχει οριστεί ειδική ομάδα που ερευνά αν τα έργα είναι προϊόν κλοπής.

Σήμερα, πάντως, αναμένεται ανακοίνωση από τη Γερμανίδα υπουργό Πολιτισμού, Μόνικα Γκρούτερς, και τον πρόεδρο του συμβουλίου του ελβετικού μουσείου, Κριστόφ Σόμπλιν, για να εξηγήσουν τους λόγους για την απόφαση αυτή. 


ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ