Έχω Θέμα
10+1 ελληνικά τραγούδια που περιγράφουν παραβατικές συμπεριφορές
Παλιά ελληνικά άσματα τα οποία παραπέμπουν σε εγκλήματα (και μάλλον δεν το ήξερες ή δεν το περίμενες).
Από τον Ραφαήλ Αλεξίου
Η ελληνική μουσική είναι μαγεία. Όχι μόνο λόγω της μουσικής που γεννά μέσα μας κάθε λογής συναίσθημα, αλλά και λόγω των στίχων που έχουν γραφτεί. Άλλωστε, η ελληνική γλώσσα με τον πλούτο της, βοηθάει στο να ντύσει η μουσική κατάλληλα το επιδιωκόμενο νόημα του τραγουδιού.
Υπάρχουν διάφορες κατηγορίες ασμάτων, ανάλογα με το τι έχει αποτυπώσει ο στιχουργός. Είναι, για παράδειγμα, τα ερωτικά, τα καλοκαιρινά, τα αντιστασιακά. Μάλιστα, κατά καιρούς έχουμε δει να κυκλοφορούν και διάφοροι κατάλογοι που παραπέμπουν σε τέτοια κομμάτια, π.χ τα 20 πιο ερωτικά που γράφτηκαν ποτέ, 10 καλοκαιρινά τραγούδια που ανεβάζουν τη διάθεση κοκ.
Τι γίνεται, όμως, όταν σε διάφορα τραγούδια συναντάμε στίχους που παραπέμπουν σε έγκλημα; Οι πιο παρατηρητικοί ή έστω αυτοί οι οποίοι ασχολούνται -λίγο πιο προσεκτικά- με το τι λένε οι στίχοι, θα έχουν διαπιστώσει πως σε διάφορα ελληνικά τραγούδια, τα οποία έχουν γραφτεί δεκαετίες πριν, καταγράφονται παραβατικές συμπεριφορές. Βεβαίως, δεν είμαστε εδώ ούτε για να μειώσουμε το κύρος των στιχουργών και των συντελεστών τού έργου ούτε για να καταδικάσουμε κανένα. Η ύπαρξή τους, ωστόσο, αλλά και το ότι ακούγονται μέχρι σήμερα, δημιουργεί την υποψία ότι, εάν αυτά έβγαιναν στην κυκλοφορία την τωρινή εποχή, θα έπεφτε σίγουρα κράξιμο και η κουλτούρα ακύρωσης θα πήγαινε σύννεφο.
Πιο κάτω σάς παρουσιάζουμε 10+1 τραγούδια τα οποία έχουν παραβατικές αναφορές (και δεν το ήξερες ή δεν το περίμενες).
1) Το βαπόρι απ’ την Περσία (1977)
Στίχοι/Μουσική: Βασίλης Τσιτσάνης
Επίμαχοι Στίχοι: «Το βαπόρι απ’ την Περσία, πιάστηκε στην Κορινθία, τόννοι έντεκα γιομάτο, με χασίσι μυρωδάτο».
Αδίκημα: Εμπόριο Ναρκωτικών
Αρχίζουμε με τον κορυφαίο για πολλούς Έλληνα συνθέτη και στιχουργό του ρεμπέτικου και λαϊκού τραγουδιού. Το εν λόγω βαπόρι μάλιστα, έπλευσε υπό κυπριακή σημαία από τη Βηρυτό με προορισμό την Άμβερσα. Πιάστηκε, ωστόσο, από τις ελληνικές αρχές.
2) Σε αγάπησα στο μέγιστο βαθμό (1994)
Στίχοι/Μουσική: Σαράντης Αλιβιζάτος/Αντώνης Βαρδής
Επίμαχος στίχος: «Μου περνάει απ’ το μυαλό να σε σκοτώσω».
Αδίκημα: Πιθανός φόνος/γυναικοκτονία
Τεράστια θα ήταν η κατακραυγή αν έβγαινε σήμερα αυτό το κομμάτι και -δικαίως- μιας και οι γυναικοκτονίες βρίσκονται δυστυχώς, σε έξαρση.
3) Θα κάνω ντου, βρε πονηρή (1953)
Στίχοι/Μουσική: Κώστας Βίρβος/Βασίλης Τσιτσάνης
Επίμαχοι στίχοι: «Κι αν σε τρακάρω πουθενά, μ’ αυτό τον άνθρωπο ξανά, να ξέρεις δεν τη βγάζεις/ κι αν θα σε κάνω τσακωτή, να ξέρεις η βραδιά σου αυτή θα ειν’ η τελευταία».
Αδίκημα: Πιθανή γυναικοκτονία
Αυτή η μάστιγα, πάλι.
4) Ξημερώνει και βραδιάζει (1949)
Στίχοι/Μουσική: Βασίλης Τσιτσάνης
Επίμαχος στίχος: «Σίγουρα θα πάμε μια και φτάσαμε ως εκεί, εσύ στο χώμα και εγώ στη φυλακή».
Αδίκημα: Πιθανή γυναικοκτονία
Και ποιος δεν τραγούδησε την επίμαχη ατάκα αυτού του τραγουδιού...
5) Τα νέα της Αλεξάνδρας (1960)
Στίχοι/Μουσική: Κώστας Γιαννίδης
Επίμαχος στίχος: «Στ’ ορκίζομαι Βαγγέλη μου, Βαγγέλη να σε θάψω, αυτή θα την εκδικηθώ, αυτή θα την εθάψω».
Αδίκημα: Γυναικοκτονία
Οι στίχοι πραγματεύονται την ιστορία μιας κοπέλας 18 ετών από τη Μάνη που μετακόμισε στην Αθήνα για να σπουδάσει ραπτική και δολοφονήθηκε από τον θείο της, καθώς αντιστάθηκε στην απόπειρα βιασμού της από τον ίδιο.
6) Μια στάση εδώ (1992)
Στίχοι/Μουσική: Φίλιππος Γράψας/Μάριος Τόκας
Επίμαχος στίχος: «Θα κάνω στάση στη διπλή γραμμή του δρόμου».
Αδίκημα: Παραβίαση νόμου που αφορά στην τροχαία
Στην Κύπρο πάντως ισχύει ο περί εξωδίκου ρυθμίσεως αδικημάτων νόμος, ο οποίος επισύρει πρόστιμο €100. Τραγούδι που ερμηνεύτηκε από τον αλησμόνητο Δημήτρη Μητροπάνο, ο οποίος μας λείπει πολύ.
7) Όταν με βλέπεις και περνώ (1934)
Στίχοι/Μουσική: Μάρκος Βαμβακάρης
Επίμαχοι στίχοι: «Την πρώτη σου τη χάρισα, τη δεύτερη κυρά μου, θα σε τρελάνω στις κλωτσές και θα βρω τον μπελά μου...».
Αδίκημα: Σωματική βλάβη.
Κλασικό ρεμπέτικο, το οποίο αν έβγαινε σήμερα, θα έτρωγε κουλτούρα ακύρωσης.
8) Και λέγε λέγε (1981)
Στίχοι/Μουσική: Γιάννης Πάριος/Θανάσης Πολυκανδριώτης
Επίμαχος στίχος: «Το ξύλο της χρονιάς μου φαίνεται πως θέλεις...».
Αδίκημα: Σωματική βλάβη.
«Κι ύστερα λένε πως φταίει ο φονιάς», λέγει ακόμη το τραγούδι.
9) Το ’69 με κάποιο φίλο (1978)
Στίχοι/Μουσική: Παύλος Σιδηρόπουλος
Επίμαχος στίχος: «Το Λευτέρη λέει τον εκλείσαν φυλακή, αποπλάνησε είπαν 16χρονη μικρή...».
Αδίκημα: Προσβολή γενετήσιας αξιοπρέπειας.
Και μια ροκιά στον κατάλογο από τον πρίγκιπα Παύλο Σιδηρόπουλο.
10) Θα πάρω φόρα (1998)
Στίχοι/Μουσική: Πάνος Φαλάρας/Μάκης Γιαπράκας
Επίμαχος στίχος: «Θα πάρω φόρα να τα γκρεμίσω».
Αδίκημα: Πιθανή φθορά ξένης ιδιοκτησίας
Άσμα το οποίο έγινε γνωστό από την ταινία του Παντελή Βούλγαρη «Όλα είναι δρόμος» του 1998 και συγκεκριμένα από την τρίτη αυτοτελή ιστορία, υπό τον τίτλο «ΒΙΕΤΝΑΜ». Ερμηνεύει η Μαίρη Μαράντη. Αν θα γκρεμίσεις κάτι δικό σου, πάσο. Αν γκρεμίσεις κάτι το οποίο δεν σου ανήκει, τότε φαίνεται να στοιχειοθετείται το υπό αναφορά αδίκημα.
11) Στο κελλί 33 (1987)
Στίχοι/Μουσική: Σαράντης Τσιλιβερδής/Γιώργος Μάμος
Επίμαχος στίχος: «Ήρθα κόντρα με το νόμο, ξαφνικά ενά πρωί».
Αδίκημα: Δεν αναφέρεται.
Στο άσμα που ερμήνευσε ο μεγάλος Γιώργος Μαργαρίτης, γίνεται αναφορά στο μετά τής διάπραξης του αδικήματος. Ήτοι, μεταφέρθηκε στις φυλακές Κορυδαλλού, ενώ οι γονείς του δεν αισθάνονται πλέον και τόσο περήφανοι για το παιδί τους που τους γέμισε ντροπή.