Η νέα τοιχογραφία του Twenty Three (μάς) υπενθυμίζει ότι η αρμονική συνύπαρξη είναι ο μόνος δρόμος
Μιλήσαμε με τον Κύπριο καλλιτέχνη ο οποίος μάς εξήγησε το μήνυμα πίσω από το γκράφιτι που ζωγράφισε σε μία από τις πιο πολυπολιτισμικές γειτονιές της πρωτεύουσας.
Δευτέρα 08 Απριλίου 2024
Από τη Μύρια Οδυσσέως
3
λεπτά
Αν πέρασες πρόσφατα από τις σκάλες που οδηγούν στον υπόγειο χώρο στάθμευσης στην περιοχή της Φανερωμένης στην παλιά Λευκωσία, σίγουρα θα έχεις προσέξει μια νέα τοιχογραφία που υπογράφει ο γνωστός Κύπριος καλλιτέχνης, Twenty Three.
H τοιχογραφία απεικονίζει έναν νεαρό άνδρα με ένα σακίδιο στην πλάτη και φτερά αγγέλου. Στη θέση του προσώπου του ξεπροβάλλουν πολύχρωμα λουλούδια και στο χέρι του κρατά μια ταξιδιωτική βαλίτσα, ενώ αναγράφεται στο πλάι η δήλωση: «Embrace Humans, Not Borders», δηλαδή «Αγκαλιάστε τους ανθρώπους, όχι τα σύνορα». Ο Twenty Three, συνηθίζει μέσα από τα έργα του να στέλνει δυνατά κοινωνικά μηνύματα. Ποιο είναι άραγε το μήνυμα πίσω από τη νέα του τοιχογραφία;
Με τη νέα του τοιχογραφία λοιπόν, ο Twenty Three αγγίζει το ζήτημα των εχθρικών συμπεριφορών και των οργανωμένων επιθέσεων απέναντι σε ξένους και μετανάστες, που ως φαίνεται έχουν απενοχοποιηθεί και κανονικοποιηθεί τόσο στην Κύπρο όσο και στην Ευρώπη. Ο Κύπριος καλλιτέχνης μιλώντας στη CITY εξηγεί πως «η βία απέναντί στους «ξένους», τους μετανάστες και τους πρόσφυγες εκφράζεται σε διαπροσωπικό αλλά και δομικό επίπεδο. Η τοιχογραφία θέλει να κάνει ορατό ότι τα σύνορα, οι γραμμές και οι φράχτες παράγουν άλλη βία και αφαιρούν ή μειώνουν τα ανθρωπινά χαρακτηριστικά των πιο αδύνατων και καταπιεσμένων ανθρώπων. Στο κέντρο της παλιάς πόλης της Λευκωσίας, στο πάρκινγκ του ιστορικού σχολείου της Φανερωμένης, μιας κατεξοχήν πολυπολιτισμικής γειτονιάς η τοιχογραφία θέλει να υπενθυμίζει ότι η συνύπαρξη στις κοινωνίες μας είναι ο δρόμος που πρέπει να ακολουθήσουμε».
Ο Twenty Three, είναι καλλιτέχνης του δρόμου που σπάνια θα δεις το πρόσωπό του, αφού προτιμά να κρατάει κρυφή την ταυτότητά του και θεωρεί πως αυτό που πρέπει να απασχολεί τον κόσμο δεν είναι το πώς μοιάζει ο ίδιος, αλλά τα μηνύματα που κρύβονται πίσω από τα έργα του, τα οποία μπορείς να εντοπίσεις σε διάφορες περιοχές του νησιού. Όπως στα Λιβάδια, στα Κατύδατα, στη Λόφου και φυσικά στα στενά της Παλιά πόλης, αλλά και σε πόλεις του εξωτερικού που είχε βρεθεί για λίγο. Στόχος του είναι μέσα από αυτά να προβληματίζονται, τα ταρακουνιούνται και να ευαισθητοποιούνται για τα σημαντικά της ζωής, οι περαστικοί που θα σταματήσουν έστω για λίγα λεπτά μπροστά σε μια τοιχογραφία του.
Όπως είναι για παράδειγμα η «Αλάσια», η μικρή Κυπριοπούλλα που κοσμεί τον σχολικό τοίχο στο Γυμνάσιο Παλλουριώτισσας, η οποία παίζει σχοινάκι με ένα συρματόπλεγμα ή ακόμη ο Μάστερ και ο Λουδοβίκος, δύο πρόβατα που εμπνεύστηκε από το μυθιστόρημα «Η φάρμα των ζώων» και άλλα πρόσωπα της (σύγχρονης και παλαιότερης) κυπριακής κοινωνίας.
Η πρόσφατη τοιχογραφία, που κοσμεί τον τοίχο σε ένα από τα πιο πολυσύχναστα σημεία της παλιάς πόλης της Λευκωσίας, έγινε στο πλαίσιο συνεργασίας του YEU Cyprus και του δημιουργικού στούντιο ABR στο πλαίσιο του προγράμματος Art.Act.Disrupt, με τη δέσμευση να προωθήσουν τη δημιουργικότητα, την καινοτομία και τη θετική κοινωνική αλλαγή.
Η κοινοπραξία του προγράμματος Art.Act.Disrupt υλοποίησε με επιτυχία τη σειρά δημόσιων καλλιτεχνικών παρεμβάσεων με στόχο την ανάδειξη θεμάτων κοινωνικού περιεχομένου, όπου τέσσερις καλλιτέχνες και οι ομάδες τους επιλέχθηκαν μέσω ανοιχτής πρόσκλησης, να παρουσιάσουν συναρπαστικές προτάσεις για την ενεργοποίηση της κοινότητας και την προαγωγή ουσιαστικού διαλόγου μέσω της τέχνης.
Στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας, οι παρεμβάσεις αυτές πραγματεύονται θέματα όπως η ανθρώπινη αντίληψη, η εξάλειψη των συνόρων μέσω της εμπλοκής της κοινότητας, η προστασία των δικαιωμάτων των παιδιών και η ενσωμάτωση των νέων που ανήκουν σε μειονότητες, ενώ τα έργα στοχεύουν να προβληματίσουν, να εμπνεύσουν δράση και να καλλιεργήσουν την ανάπτυξη ανθρώπινων σχέσεων.
Σημειώνεται πως το έργο Art.Act.Disrupt επωφελείται από χρηματοδότηση στο πλαίσιο του προγράμματος Active Citizens Fund Cyprus, που χρηματοδοτείται από την Ισλανδία, το Λιχτενστάιν και τη Νορβηγία, μέσω των Χορηγιών του ΕΟΧ και της Νορβηγίας 2014-2021.