Ερευνητές στη Φινλανδία ανέπτυξαν ένα γνωστικό υπολογιστικό μοντέλο το οποίο έχει σχεδιαστεί για την ερμηνεία και κατανόηση των ανθρωπίνων συναισθημάτων. Πειράματα σε ανθρώπους απέδειξαν την ικανότητα του μοντέλου να προβλέπει και να εξηγεί την εμφάνιση συναισθημάτων όπως η ευτυχία, η πλήξη και ο εκνευρισμός.
«Η προσέγγισή μας ανοίγει τον δρόμο για τον σχεδιασμό διαδραστικών συστημάτων που προσαρμόζονται στις συναισθηματικές καταστάσεις των χρηστών, βελτιώνοντας έτσι την εμπειρία και την εμπλοκή τους» έγραψαν οι ερευνητές της μελέτης.
Η πρόβλεψη των συναισθηματικών καταστάσεων των χρηστών κατά τη διάρκεια μιας αλληλεπίδρασης αποτελεί μακροχρόνιο στόχο της συναισθηματικής πληροφορικής, το πεδίο της επιστήμης των υπολογιστών που είτε αφορά τον συναισθηματικό μας κόσμο είτε προκύπτει από αυτόν ή τον επηρεάζει σκόπιμα.
«Οι άνθρωποι ερμηνεύουν με φυσικό τρόπο τα συναισθήματα των άλλων και αντιδρούν σε αυτά, μια ικανότητα που οι μηχανές στερούνται θεμελιωδώς», δήλωσε ο Jussi Jokinen, αναπληρωτής καθηγητής Γνωστικής Επιστήμης.
«Αυτή η ασυμφωνία μπορεί να κάνει τις αλληλεπιδράσεις με τους υπολογιστές απογοητευτικές, ειδικά αν η μηχανή παραμένει ανυποψίαστη για τη συναισθηματική κατάσταση του χρήστη. Το μοντέλο μας μπορεί να ενσωματωθεί σε άλλα συστήματα τεχνητής νοημοσύνης, παρέχοντάς τους τη δυνατότητα να κατανοούν τα συναισθήματα και έτσι να σχετίζονται καλύτερα με τους χρήστες τους» εξήγησε ο ερευνητής.
Στο μέλλον, το μοντέλο θα μπορούσε να βοηθήσει τους υπολογιστές να προβλέπουν τη συμπεριφορά των χρηστών. Σε αυτές τις περιπτώσεις, ο υπολογιστής θα μπορούσε, για παράδειγμα, να δώσει στον χρήστη πρόσθετες οδηγίες ή να ανακατευθύνει την αλληλεπίδραση.
Οι χρήστες νιώθουν συχνά χαρά, εκνευρισμό και πλήξη κατά την αλληλεπίδρασή τους με τους υπολογιστές. Οι προηγμένες τεχνολογίες, συμπεριλαμβανομένης της τεχνητής νοημοσύνης, αποτυγχάνουν να αναγνωρίσουν τα συναισθήματα των χρηστών.