DIY pros and cons, Μέρος Α

Η ανεξάρτητη δισκογραφία και μουσική δημιουργία βρίσκεται ίσως στην πιο παραγωγική της περίοδο στην ιστορία της μουσικής. Βέβαια, μιλάμε για τη δισκογραφία DIY. Σήμερα, θα ξεκινήσουμε αυτή τη θεματική, εξηγώντας τι σημαίνει DIY ανεξάρτητη δισκογραφία και μουσική παραγωγή. Στη συνέχεια και σε επόμενες μας αναρτήσεις θα αναλύσουμε τις συνθήκες κάτω από τις οποίες λειτουργεί ένας ανεξάρτητος τραγουδιστής/τραγουδοποιός ή ένα μουσικό σύνολο. Σημαντικά ζητήματα, πέραν της μουσικής και της εγγραφής της, είναι η προβολή του σχήματος ή του καλλιτέχνη αλλά και η διοργάνωση/συμμετοχή σε μουσικά δρώμενα είτε στον τόπο που ζει και δουλεύει ή ακόμη και στο εξωτερικό.

 

Από τις αρχές τις δεκαετίας του 1950, ξεκίνησε να διαφαίνεται η ανάγκη για την ύπαρξη ανεξάρτητης δισκογραφίας. Δημιουργήθηκαν μικρές δισκογραφικές εταιρίες οι οποίες δε βασίζονταν στις μαζικές πωλήσεις (όπως οι μεγάλες δισκογραφικές), αλλά στόχευαν οι κυκλοφορίες τους να φτάσουν σε μικρά, πιο φανατικά κοινά και κυρίως άφηναν στους τραγουδοποιούς περισσότερη ελευθερία στη δημιουργία και εκτέλεση των τραγουδιών και συνθέσεών τους. Η ελευθερία στη δημιουργία αλλά και η έξαρση της τεχνολογίας σε συνδυασμό με τις δυνατότητες που προσφέρει πλέον το διαδίκτυο, είναι σήμερα ο κύριος λόγος που διάφοροι καλλιτέχνες ζουν και δημιουργούν κάτω είτε από μικρές ανεξάρτητες δισκογραφικές εταιρείες, ή ακόμη και μόνοι τους.

 

Οι καλλιτέχνες σήμερα έχοντας στα χέρια τους εργαλεία όπως προγράμματα σύνθεσης και ηχογράφησης μουσικής (τα γνωστά DAW - Digital Audio Workstations), προγράμματα για επεξεργασία εικόνας και γραφικών όπως το Photoshop αλλά και προγράμματα για επεξεργασία βίντεο όπως το Final Cut, έχουν τη δυνατότητα να ηχογραφήσουν και να επεξεργαστούν οι ίδιοι τη μουσική τους, ενώ ταυτόχρονα έχουν τη δυνατότητα να δημιουργήσουν μόνοι τους την καλλιτεχνική τους ταυτότητα (άλμπουμ covers, αφίσες, φωτογραφίες κτλ). Mπορούν επίσης ευκολότερα να φτιάξουν και να επεξεργαστούν βίντεο με τη μουσική τους. Μέσα σε όλα αυτά υπάρχει πλέον απεριόριστος χώρος για προβολή και πώληση της δουλειάς τους στο διαδύκτιο όπως το iTunes store, CD Baby και Amazon (πώληση δίσκων/digital downloads), και ιστοσελίδες όπως Youtube και Soundcloud (προβολή). Όλα αυτά, βέβαια, απαιτούν χρόνο και γνώσεις οι οποίες δεν ήταν σημαντικές ή αναγκαίες, μέχρι και τα μέσα της δεκαετίας του ενενήντα.

 

Όλο το εγχείρημα ξεκινά από τη μουσική παραγωγή, την διαδικασία, δηλαδή, που ακολουθείται από τη σύλληψη μιας μουσικής ιδέας μέχρι και την υλοποίηση της, σε μορφή που να είναι έτοιμη για εγγραφή σε ψηφιακό δίσκο η/και βινύλιο. Μέχρι και σήμερα, οι μεγάλες δισκογραφικές αναλαμβάνουν αποκλειστικά όλο το κόστος της παραγωγής, έχοντας βέβαια και το πάνω χέρι σε πιθανά κέρδη από τυχόν επιτυχία του άλμπουμ. Στη διαδικασία αυτή, πέραν του τραγουδοποιού συμμετέχουν τραγουδιστές, οργανοπαίχτες, ενορχηστρωτές και ηχολήπτες κάτω από την επιτήρηση του μουσικού παραγωγού, ο οποίος είναι υπεύθυνος για όλη τη διαδικασία και καλλιτεχνικά αλλά και όσο αφορά το οικονομικό κομμάτι.

 

Στη δισκογραφία DIY όλα τα πιο πάνω ακυρώνονται. Ο τραγουδοποιός είναι συνήθως και παραγωγός και ηχολήπτης και μουσικός και τραγουδιστής. Αυτό, όμως, δεν δουλεύει πάντοτε υπέρ του τελικού μουσικού προιόν, όπως είναι εύκολο να νομίσει κάποιος. Στην επόμενη μας ανάρτηση θα ξεκινήσουμε να αναλύουμε βήμα-βήμα τη διαδικασία της μουσικής παραγωγής δίνοντας παραδείγματα και συγκρίνοντας μεγάλες παραγωγές σε σχέση με DIY ανεξάρτητες παραγωγές....

Bon Iver - Skinny Love (ηχογραφημένο σε home studio, σε ένα μικρό σπίτι στο Wisconsin των ΗΠΑ)

 

Αντρέας Τραχωνίτης

www.louvana.com.cy


ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ