Κεντρική φωτογραφία: Η Deborah de Robertis απομακρύνεται από τον πίνακα Μόνα Λίζα στο μουσείο του Λούβρου μετά την περφόρμανς της (Φωτογραφία: Fabienne Costa, ©Deborah De Robertis).
Η συγκεκριμένη performance, μεταξύ άλλων, περιελάμβανε την ίδια να κάθεται μπροστά στον πίνακα και να ανοίγει τα πόδια της για να εκθέσει τα γεννητικά όργανα της. Η συγκεκριμένη πράξη θεωρήθηκε προσβλητική από τους υπεύθυνους του Μουσείου, οι οποίοι κινήθηκαν νομικά εναντίον της με την καλλιτέχνη να αντιμετωπίζει κατηγορίες σεξουαλικής επιδειξιομανίας.
Το δικαστήριο, παρόλα αυτά, έκρινε ότι οι ενέργειές της δεν αποτελούσαν δημόσια έκθεση λόγω της απουσίας του «ουσιώδους στοιχείου του εγκλήματος», που σημαίνει ότι οι θεατές δεν μπορούσαν να δουν τα γεννητικά όργανα εξαιτίας του ηβικού τριχώματος. Το δικαστήριο αναγνώρισε επίσης ότι το κίνητρο για το αδίκημα ήταν μη σεξουαλικού χαρακτήρα.
«Το δικαστήριο δεν έχει καμία νομιμότητα να αποφασίσει τι αποτελεί τέχνη και τι όχι», δήλωσε η De Robertis όταν μίλησε στο artnet News. «Αλλά, διαπίστωσε ότι το έργο μου δεν μπορεί να αποτελέσει αδίκημα σεξουαλικής επίδειξης λόγω της πολιτικής, ακτιβιστικής και καλλιτεχνικής του διάστασης. Δείχνω τα γεννητικά όργανα των γυναικών όπως είναι, τριχωτά και φυσικά, και το γυμνό μου δεν είναι σεξουαλικό επειδή αναφέρεται στο εικονογραφικό γυμνό», προσθέτει.
Το καλλιτεχνικό μήνυμα πίσω από το προκλητικό έργο τέχνης της De Robertis αφορά τη θέση των γυναικών στην ιστορία της τέχνης, στην οποία εμφανίζονται τόσο συχνά ως γυμνά μοντέλα αλλά σπάνια για το καλλιτεχνικό τους έργο. Σύμφωνα με τους ειδικούς, ακόμα και η Μόνα Λίζα μπορεί να ήταν αρχικά γυμνή.
Η περφόρμερ αντιμετώπισε επίσης κατηγορίες για επίθεση εναντίον φρουρού τον οποίο δάγκωσε κατά τη σύλληψη, και διατάχθηκε να ολοκληρώσει 35 ώρες κοινοτικής θητείας. Η επίμαχη παράσταση ήταν συνέχεια μιας άλλης που πραγματοποιήθηκε μπροστά από τη Μόνα Λίζα νωρίτερα αυτό το έτος. Η πρώτη παράσταση ήταν μια κριτική ματιά στο σεξισμό στον κόσμο της τέχνης, καθώς αναφέρθηκε σε ένα παρόμοιο έργο που έκανε ο Alberto Sorbelli το 1997 κατά τη διάρκεια του οποίου η περφόρμερ εξέθεσε τους γλουτούς της μπροστά από το έργο.
Πηγή: LIFO