Ο θεολόγος Θεόδωρος Κυριακού σχολιάζει το περιστατικό με τον ιερέα κατά τη διάρκεια γαμήλιας τελετής που έγινε viral.
Πριν καλά καλά ξεθυμάνει η υπόθεση του Μητροπολίτη Μόρφου, ένα νέο περιστατικό από τους κόλπους της Εκκλησίας έρχεται να ταράξει τα όχι και τόσο λιμνάζοντα νερά της κυπριακής και της ελλαδικής καθημερινότητας.
Ένα βίντεο που κυκλοφόρησε στα social media και δείχνει έναν ιερέα να αντιδρά με πολύ έντονο ύφος στην πράξη ενός καλεσμένου σε γάμο, ο οποίος χτύπησε τον κουμπάρο στην πλάτη την ώρα του Χορού του Ησαΐα, προκάλεσε ποικίλες αντιδράσεις στα social media, με το απόσπασμα να φτάνει μέχρι και την Ελλάδα.
Ο οξύθυμος ιερέας με το που αντιλήφθηκε τι είχε γίνει, κατευθύνθηκε προς τον καλεσμένο φωνασκώντας και απαιτώντας να βγει έξω από την εκκλησία, η οποία όπως υποστήριξε είναι δική του και μπορεί να κάνει ό,τι θέλει.
Μεταξύ άλλων, ο ιερέας, την ώρα που φώναζε στον "ασεβή" πιστό, ανέφερε πως το έθιμο αυτό (σ.σ. του χτυπήματος στην πλάτη) έχει τουρκικές καταβολές γι' αυτό είναι ανεπίτρεπτο να βρίσκει θέση σε μια ελληνορθόδοξη εκκλησία. Δεν ήταν λίγοι, μάλιστα, οι υποστηρικτές της συμπεριφοράς και της αντίδρασης του ιερέα, ο οποίος ούτε λίγο ούτε πολύ διέκοψε το μυστήριο για να βάλει τις φωνές στον καλεσμένο.
Σε επικοινωνία που είχαμε με τον θεολόγο κ. Θεόδωρο Κυριακού, το πρώτο πράγμα που θέλησε να ξεκαθαρίσει είναι πως «οι εκκλησίες δεν είναι τσιφλίκι κανενός, αλλά ανήκουν σε όλους τους πιστούς και κανείς δεν έχει δικαίωμα να διώξει κανέναν από έναν ναό. Δυστυχώς, πολλοί κληρικοί θεωρούν κτήμα τους την εκκλησία και δεν καταλαβαίνουν πως κάτι τέτοιο δεν ισχύει».
Σε σχέση με το έθιμο και την προέλευσή του, ο κος Κυριακού διευκρίνισε πως τα περισσότερα έθιμα που έχουμε υιοθετήσει στον Χριστιανισμό δεν έχουν χριστιανικές καταβολές, όπως για παράδειγμα το νυφικό ή το βέλος. Τα προσαρμόσαμε, ωστόσο, στα δικά μας "πιστεύω" και τους δώσαμε χριστιανική ερμηνεία.
Όπως και το έθιμο με το χτύπημα στην πλάτη, που συμβολίζει τα βάρη που πρέπει να αναλάβει ο γαμπρός μετά τον γάμο. Τι σημασία έχει από πού προέρχεται;».
Η συμπεριφορά του ιερέα ήταν αποδεκτή;
Ουδόλως! Η συμπεριφορά του ήταν εκτός ορίων. Άσχετα εάν η πράξη ήταν ορθή ή όχι, όταν και εφόσον υπάρχουν απρεπείς συμπεριφορές εντός του ναού, ο κληρικός μπορεί να τις αντιμετωπίσει με άλλους τρόπους και όχι με τέτοια ξεσπάσματα. Δεν επιτρέπεται να διακόπτεις το ιερό μυστήριο για να έρθεις σε διένεξη με τον οποιονδήποτε. Πόσο μάλλον δε όταν είσαι ο ιερέας που προΐσταται του μυστηρίου.
Ενδιαφέρουσα είναι και η άποψη του κου Κυριακού για τη κινηματογράφηση εντός του ναού. Όπως αναφέρει στη CITY, αυτή τη στιγμή είναι αποδεκτό, με πολλές εκκλησίες να αποζητούν αυτή την προβολή. «Πλέον το πράγμα έχει κάπως ξεφύγει. Πας σε ένα μυστήριο είτε βάφτιση είτε γάμο και παρατηρείς πως κουμάντο κάνουν οι φωτογράφοι και οι κινηματογραφιστές, με τον ιερέα να εκτελεί απλώς τις οδηγίες τους. Αυτό είναι ανεπίτρεπτο και θεωρώ πως η εκκλησία πρέπει να επανεξετάσει αυτό το ζήτημα».
Λίγο πριν ολοκληρώσουμε την κουβέντα μας, ζητήσαμε από τον κ. Κυριακού να μας εξηγήσει τη σημασία της φράσης "Η δε γυνή να φοβήται τον άντρα", που ακούγεται κατά τη διάρκεια του μυστήριου του γάμου και πώς αυτό μεταφράζεται σήμερα. «Η φράση αυτή ειπώθηκε και γράφτηκε από τους Αποστόλους σε μία εποχή αμιγώς ανδροκρατούμενη και έγινε για να κρατηθούν οι τύποι και τα προσχήματα. Ωστόσο, διαβάζοντας λίγο περισσότερο, υπάρχει ένα σημείο που αναφέρει πως η σχέση του ανδρογύνου είναι ισάξια με αυτή του Χριστού με την Εκκλησία, η οποία βασίζεται στην αγάπη, τον σεβασμό και την εκτίμηση. Αυτού λεχθέντος, όλα τα υπόλοιπα δεν έχουν νόημα και σημασία».