Όλοι μιλάνε για «Το Φιλί» στην Αθήνα

Μια πόλη γεμάτη συναίσθημα!

Κεντρική φωτογραφία: Στέλιος Τζετζιας



Ένα βαθά ανθρωποκεντρικό, εύκολα κατανοητό και ταυτόχρονα σύνθετο έργο, «Το Φιλί» (2019) του Ηλία Παπαηλιάκη, μετατρέπεται σε μια σύγχρονη τοιχογραφία για μια σύγχρονη πόλη.

Το Ίδρυμα Ωνάση «εκθέτει» από σήμερα (Δευτέρα 12 Απριλίου) το έργο του Παπαηλιάκη, ως μια τοιχογραφία στην πλατεία Αυδή, στο Μεταξουργείο, στο κέντρο της Αθήνας, απέναντι από τη Νέα Δημοτική Πινακοθήκη Αθηνών, σε συνεργασία με τον Οργανισμό Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων (ΟΠΑΝΔΑ).

Αναφέρει το σχετικό άρθρο στην επίσημη σελίδα του Ιδρύματος Ωνάση:

«Το Φιλί» εκπέμπει ζωή και αισιοδοξία και «ασπάζεται» από σήμερα περαστικούς και κατοίκους, τονίζοντας την αξία της ανθρώπινης επαφής, ακόμη και σε καιρούς απομόνωσης, όπως αυτή που διανύουμε. Δύο φιγούρες και ένα φιλί που ενώνει τους Αθηναίους και τους επισκέπτες, ως μια εικόνα τόσο συντροφική και οικεία που κάνει την καρδιά της πόλης να χτυπά πιο δυνατά. Το έργο του διεθνώς αναγνωρισμένου Έλληνα καλλιτέχνη που κοσμεί τον τοίχο της πολυκατοικίας στην οδό Γιατράκου σε διάσταση 22 μέτρων, επιδιώκει να προσφέρει αισθητική απόλαυση στον πυκνό ιστό της πόλης και δίνει σε όλους μας την αφορμή να αναστοχαστούμε το παρόν και το μέλλον, μόλις σταθούμε μπροστά του.

Ilias-Papailiakis_to-Fili©Stelios-Tzetzias_Studioon-20-scaled.jpg
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ: ΣΤΕΛΙΟΣ ΤΖΕΤΖΙΑΣ


«ΤΟ ΕΡΓΟ ΕΚΦΡΑΖΕΙ ΜΙΑ ΙΔΙΑΙΤΕΡΗ ΚΑΙ ΜΟΝΑΔΙΚΗ ΣΤΙΓΜΗ ΔΥΟ ΑΝΘΡΩΠΩΝ. Ο ΕΡΩΤΑΣ, Η ΕΠΙΘΥΜΙΑ, Η ΤΡΥΦΕΡΟΤΗΤΑ, Η ΕΓΓΥΤΗΤΑ, Η ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΗ ΤΟΥ ΑΛΛΟΥ ΕΙΝΑΙ ΜΕΡΙΚΑ ΑΠΟ ΤΑ ΘΕΜΑΤΑ ΠΟΥ ΔΙΑΠΡΑΓΜΑΤΕΥΟΜΑΙ ΜΕ ΛΙΓΕΣ ΓΡΑΜΜΕΣ. Η ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ ΣΤΟΝ ΔΗΜΟΣΙΟ ΧΩΡΟ, ΣΤΟΧΕΥΕΙ ΣΤΗΝ ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΟΥ ΔΙΑΛΟΓΟΥ ΓΙΑ ΜΙΑ ΠΟΛΗ ΠΡΟΣΦΟΡΗ ΣΤΗ ΣΥΝΕΥΡΕΣΗ ΚΑΙ ΣΤΗ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ. ΜΙΑ ΠΟΛΗ ΜΕ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΑ». - HΛΙΑΣ ΠΑΠΑΗΛΙΑΚΗΣ, ΖΩΓΡΑΦΟΣ

papailiakis_04pavlosfysakis.jpg
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ: ΠΑΥΛΟΣ ΦΥΣΑΚΗΣ


«Το φιλί που παριστάνει αυτή η τοιχογραφία είναι μια εικόνα οικουμενική με την οποία μπορούν να ταυτιστούν όλοι, ανεξαιρέτως φύλου, ηλικίας και εθνικότητας. Ο δημόσιος χώρος της Αθήνας εμπλουτίζεται με ένα σημαντικό έργο τέχνης που προωθεί τον διάλογο, τη συντροφικότητα, την ιδέα της συνεύρεσης και της συνύπαρξης. Η λιτότητα των γραμμών που συνθέτουν το «Φιλί» παραπέμπει στις ανάγλυφες συνθέσεις του Γιάννη Μόραλη στο ξενοδοχείο Χίλτον, ενώ η αμεσότητα της εικόνας και του μηνύματος που αυτή μεταδίδει μαγνητίζει τα βλέμματα των περαστικών. Όπως κάθε φιλί στην ιστορία της τέχνης (το «Φιλί» του Rodin, του Klimt, του Brancusi, του Warhol και άλλων καλλιτεχνών που στο παρελθόν καταπιάστηκαν με αυτό το θέμα), έτσι και η τοιχογραφία του Παπαηλιάκη στέλνει ένα ενωτικό μήνυμα και οξύνει τις αισθήσεις μας. Μνημειώνει μια ιδιωτική στιγμή που ενίοτε είναι και δημόσια – ειδικά μεταξύ των νέων». - Χριστόφορος Μαρίνος, ιστορικός τέχνης


Το έργο αποτελεί μεταφορά του πίνακα που εκτίθεται στην ατομική έκθεση του Ηλία Παπαηλιάκη «Τα θεωρητικά αντικείμενα: Έργα 2017-2020», στη Δημοτική Πινακοθήκη, που παρουσιάζει ο Οργανισμός Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων (ΟΠΑΝΔΑ).

Ilias_Papailiakis-portrait.jpg


Ηλίας Παπαηλιάκης

Γεννήθηκε στην Κρήτη το 1970. Ζει και εργάζεται στην ΑΘΗΝΑ. Σπούδασε ζωγραφική στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας (1990-1996).

Το 1998 βραβεύτηκε με το 1ο βραβείο του Ιδρύματος Γιάννη και Ζωής Σπυροπούλου. Το 2001 εκπροσώπησε την Ελλάδα στην 49η Μπιενάλε της Βενετίας. Το 2001, το Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης οργάνωσε αναδρομική έκθεση με έργα του από την περίοδο 1998-2001. Το 2009, το Ίδρυμα Ελληνικού Πολιτισμού (παράρτημα Βερολίνου) οργάνωσε αναδρομική έκθεση με έργα του, που ανήκουν σε γερμανικές συλλογές, από την περίοδο 2005-2009. Το 2013 ήταν υποψήφιος για το βραβείο ΔΕΣΤΕ. Το 2017 συμμετείχε στην documenta 14 (Κάσελ και Αθήνα). Το 2018 συμμετείχε στην 6η Μπιενάλε της Αθήνας, με τίτλο ANTI.

Έχει παρουσιάσει δουλειά του σε περισσότερες από 25 ατομικές εκθέσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Δίδαξε στο Τμήμα Αρχιτεκτόνων του Πανεπιστημίου της Πάτρας ως εντεταλμένος διδάσκων από το 2009 έως το 2019. Το 2020, η Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων φιλοξένησε την έκθεσή του, «Τα θεωρητικά αντικείμενα: Έργα 2017-2020».

Πηγή: Onassis.gr

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ