«O κόσμος γελάει πιο πολύ με κάτι στο οποίο αναγνωρίζει τον εαυτό του»

Ο stand-up comedian Γιώργος Χατζηπαύλου με αφορμή την παρουσίαση της παράστασής του "Σχεδόν Σαράντα" στην Κύπρο μιλά στο Time Out Cyprus

 


Το Χατζηπαύλου είναι ένα πολύ χαρακτηριστικό επίθετο στην Κύπρο, μου λέει στο τηλέφωνο όταν τον ρώτησα αν είναι Κύπριος και μου εξήγησε πως ο παππούς του κατάγεται από την Κύπρο και συγκεκριμένα την Πάφο και ο πατέρας του γεννήθηκε στην Αλεξάνδεια. Ουσιαστικά η οικογένειά του είναι Κύπριοι της Αιγύπτου, αλλά οι δεσμοί με το νησί δεν είναι πλέον τόσο στενοί αφού όλη του η οικογένεια βρίσκεται στην Αθήνα. 

​Ο ίδιος επισκέφτηκε την Κύπρο μόνο μία φορά στο παρελθόν ενώ σε κυπριακό κοινό θα εμφανιστεί για πρώτη φορά. Αν και τον έχουμε δει να συμμετέχει σε κάποιες τηλεοπτικές παραγωγές εντούτοις δεν είναι ηθοποιός. 

Τον Γιώργο Χατζηπαύλου θα τον είδες σίγουρα στην τηλεοπτική παραγωγή «Σκερτσάκια» στον ΑΝΤ1 Ελλάδος και στη συνέχεια «Σφηνάκια» στον Alpha. Ο Γιώργος Χατζηπαύλου θεωρείται σήμερα ως ένας πολλά υποσχόμενος stand-up comedian στην Ελλάδα όπου το είδος τα τελευταία χρόνια παρουσιάζει ιδιαίτερη άνθηση. Το είδος αυτό δεν υπάρχει σχεδόν καθόλου στην Κύπρο και η άφιξη του Γιώργου Χατζηπαύλου στο νησί στις 20 και 22 Απριλίου.



Του Μιχάλη Χριστοδούλου

 



 

Πως μπήκε το standup comedy στη ζωή σου;

Δεν είμαι ηθοποιός, δεν σπούδασα υποκριτική αλλά ασχολήθηκα με κάποιες τηλεοπτικές δουλειές οι οποίες δεν απαιτούσαν και ιδιαίτερη υποκριτική δεινότητα. Το sketch show δεν απαιτεί σε βάθος γνώσεις. Αυτά που κλήθηκα να κάνω σε αυτή τη σειρά μπορούσα να τα κάνω. Η δουλειά μου είναι το standup comedy, αυτή είναι η δουλειά μου, αυτό δηλώνω ως επάγγελμα. Αν με ρωτήσουν τι δουλειά κάνω θα απαντήσω: Stand-up κωμικός!



Και πως ξεκίνησες;

Άρχισα να το κάνω από χόμπι γιατί είδα μια παράσταση στην Αθήνα στο μοναδικό comedy club στην Ελλάδα και μου κίνησε το ενδιαφέρον. Είμαι ένας άνθρωπος που γράφει και δούλευα για αρκετά χρόνια ως κειμενογράφος σε διάφορες εταιρείες και αυτό με βοήθησε ώστε να αναπτύξω τα κείμενά μου. Είδα ότι μπορούσε να ταιριάξει ο τρόπος που γράφω με το standup comedy. Σταδιακά το χόμπι μου άρχισε να έχει αυξημένες αρμοδιότητες και αποφάσισα ότι το αγαπώ από οτιδήποτε άλλο, άφησα τη δουλειά μου ως κειμενογράφος και το έκανα επάγγελμα.      



Το επάγγελμά σου ως κειμενογράφος σε βοήθησε στην εξέλιξή σου ως standup comedian.

Υπάρχουν κάποια απαραίτητα χαρακτηριστικά που έχει ένα κειμενογράφος όμως δεν αρκούν για να σε κάνουν stand-up comedian. Δεν αρκεί δηλαδή το χάρισμα της συγγραφής. Χρειάζεται να μάθεις και τη γλώσσα γραφής του standup comedy η οποία είναι ένα είδος προφορικής γραφής θα έλεγα διότι έχει μεγάλη απόκλιση αυτό που γράφει με τον τρόπο που το λες.

Χρειάζεται πάρα πολλές πρόβες! Πρόκειται για μία εντελώς διαφορετική γλώσσα. Αν έχεις κάποια στοιχεία για να το κάνεις η δουλειά που απαιτείται είναι υπερδιπλάσια διότι στο stand-up είσαι μόνος σου στη σκηνή, εσύ με ένα μικρόφωνο και έχεις δύο ώρες για να κρατήσεις τον κόσμο με αμείωτο ενδιαφέρον. Όλο αυτό είναι προϊόν πολύ σκληρής και επίμονης δουλειάς η οποία βοηθιέται αν έχεις και κάποια χαρίσματα.

Για το πρόγραμμα των παραστάσεων δες εδώ 



Τι συμβαίνει όταν σε μία παράσταση το κοινό δεν γελάει, δεν περνά καλά; 

Ειλικρινά, αυτό δεν μου έχει συμβεί μέχρι σήμερα. Υπάρχουν αυξομειώσεις στο ενδιαφέρον του κοινού κατά τη διάρκεια μιας παράστασης αλλά λόγω της δουλειάς που γίνεται πριν, με πολλές πρόβες μπροστά σε κοινό νιώθεις σίγουρος πως αυτό που κάνεις θα αρέσει και θα γελάσει ο κόσμος. 

Οι μόνες περιπτώσεις που θα αντιμετωπίσεις κάποια δυσκολία είναι εάν το κοινό που έχεις κάτω δεν έχει εκτεθεί σε αυτό το είδος, δεν γνωρίζει τι είναι αυτό που βλέπει οπότε χρειάζεται λίγο χρόνο για να προσαρμοστεί και να καταλάβει τι είναι. Στην Ελλάδα σε πολλές περιοχές που έχω παίξει για πρώτη φορά υπάρχει μία αμηχανία στην αρχή που στη συνέχεια αλλάζει η κατάσταση.



Υπάρχουν κάποιες τεχνικές που ακολουθεί κάποιος stand-up comedian;

Υπάρχουν κάποιες τεχνικές που θα σε βοηθήσουν στο να γράψεις τα κείμενά σου, να εντοπίσεις την ιδέα και να την «καθαρίσεις» από φλυαρίες. Από εκεί και πέρα οι τεχνικές προσαρμόζονται σύμφωνα με το κείμενο που έχεις κάθε φορά. Το κάθε κείμενο είναι σαν ένα παιδί που πρέπει να το πείσεις για αυτό που του ταιριάζει. Υπάρχει μία ευελιξία την οποία εφαρμόζω σε κάθε κείμενο.



Ποιες είναι οι διαφορές του stand-up comedy με την σάτιρα, την κωμωδία και τη φάρσα;

Το stand-up comedy έχει στοιχεία από όλα αυτά. Η φόρμα, όμως είναι λιγάκι διαφορετική επικεντρώνεται η παράσταση σε ένα πρόσωπο, τον stand-up comedian.



Το είδος αυτό πως αντιμετωπίζεται σήμερα στην Ελλάδα;

Τα τελευταία δέκα χρόνια έχει ανέβει πάρα πολύ. Έχει μπει πια σε θεατρικούς χώρους και σε μουσικές σκηνές. Αυτή τη στιγμή και ειδικά τα τελευταία πέντε χρόνια το είδος αυτό γνωρίζει μία άνθηση. Το κοινό άρχισε να το αγαπά, το παρακολουθεί και συμμετέχει. Η προσέλευση του κόσμου είναι τεράστια.







Πως αναμένεις να υποδεχτούν αυτό το είδος οι Κύπριοι;

Πιστεύω, πως, λόγω και της αγγλοσαξονικής νοοτροπίας αφού η Κύπρος είναι πιο κοντά σε αυτή την κουλτούρα θα το αγκαλιάσουν. Θεωρώ πως οι Κύπριοι είναι πολύ πιο κοντά σε αυτό το είδος χιούμορ, το βρετανικό-αμερικάνικο δηλαδή. Πιστεύω ότι υπάρχει πρόσφορο έδαφος στην Κύπρο αλλά αυτό θα φανεί από το αποτέλεσμα. Έχω μεγάλη αγωνία  για τις εμφανίσεις μου στην Κύπρο διότι είναι η πρώτη μου φορά και θέλω να πάει πολύ καλά. Σίγουρα δεν με τρομάζει στο γεγονός πως δεν υπάρχει παράδοση στην Κύπρο με αυτό το είδος.  



Τι πιστεύεις ότι είναι αυτό που κάνει τους Έλληνες να γελούν;

Δεν νομίζω πως οι λαοί έχουν τεράστιες αποκλίσεις στα θέματα που τους κάνουν να γελάνε. Τα ζευγάρια για παράδειγμα είναι ένα θέμα για το οποίο όλοι οι λαοί του κόσμου γελάνε και το ευχαριστιούνται. Ο αυτοσαρκασμός είναι ένα κομμάτι το οποίο βρίσκει πρόσφορο έδαφος και γενικότερα πράγματα και λεπτομέρειες της καθημερινότητας που δεν προσέχουμε όταν συμβαίνουν αλλά έχουν από πίσω τους μία αστεία διάσταση που είναι δουλειά του κωμικού να την αναδείξει. Θεωρώ, ότι, ο κόσμος γελάει πιο πολύ με κάτι που τον εκπλήσσει και λέει «δεν το είχα σκεφτεί αυτό» ή με κάτι στο οποίο αναγνωρίζει τον εαυτό του. Γι’ αυτό τα ζευγάρια είναι το απόλυτα αγαπημένο θέμα.



Πες μας λίγα πράγματα για την παράσταση «Σχεδόν Σαράντα» που θα δούμε στην Κύπρο. 

Πρόκειται για το τρίτο σόλο που έχω γράψει αλλά θα έχω και κάποια στοιχεία από παλαιότερες μου παραστάσεις ως best of. Αυτή είναι μια παράσταση που ουσιαστικά συγκέντρωσα κάποια αυτόνομα κείμενα που είχα και τα ένωσα κάτω από την ομπρέλα του άντρα που πλησιάζει τα σαράντα ο οποίος βλέπει την εποχή, τις σχέσεις, τα πάντα.

Για τους πιο μικρούς θα έχει ενδιαφέρον να δουν πως θα είναι το μέλλον για τους συνομήλικούς μου ήδη θα αναγνωρίσουν αυτή την κατάσταση και οι μεγαλύτεροι θα τα θυμούνται και θα γελάνε.



Εσύ ήσουν ο άνθρωπος ο οποίος ήταν η ψυχή της παρέας, αυτός που έκανε πλάκα και έλεγε αστεία;    

Αντιθέτως! Νομίζω πως ένα από τα βασικά χαρακτηριστικά του κωμικού πρέπει να είναι η παρατηρητικότητα οπότε όταν συμμετέχει και εσύ στο γέλιο δεν μπορείς να είσαι παρατηρητικός. Και σαν άνθρωπος δεν είμαι αυτός που κάνει αστεία. Με καλύπτει και μου αρκεί όσο είμαι στη σκηνή. Όταν ανέβω στη σκηνή νιώθω πως είμαι στον χώρο που πρέπει να είμαι, στο περιβάλλον μου.



Αν σε ρωτούσε ένα μικρό παιδί τι είναι αυτό που κάνεις πως θα τους το εξηγούσες για να το καταλάβει;

Θα του έλεγα πως είναι το πιο δυνατό θεατρικό είδος κωμωδίας που είναι η ακαδημαϊκή προσέγγιση του είδους και πιο απλά πως είναι μία διαδικασία με ένα κωμικό ο οποίος λέει συνεχώς αστεία πάνω σε ένα κείμενο που το λέει και το παρουσιάζει ο ίδιος.

Σίγουρα, είναι ένα πράγμα που πρέπει να το δεις για να το αντιληφθείς. Και ακόμη μία πιο απλοϊκή εξήγηση θα έλεγα πως είναι ένα θέαμα με το οποίο γελάς συνέχεια. Και αυτός είναι και ο σκοπός. Μέσα από το stand-up comedy ανακαλύπτεις την καθημερινότητά σου.


Σχετικα

Τα «αγαπημένα» του Ερμογένη Σκιτίνη

«Τίποτα δεν φαίνεται το ίδιο αν δεν υπάρχει εσωτερικό συναίσθημα»

Ο Χρήστος Θεοδώρου μοιράζεται μαζί μας τα σημαντικά νέα του

Η (γυρισμένη το 1973 στην Κερύνεια) χολιγουντιανή ταινία που δεν κυκλοφόρησε ποτέ

Ο Νικόλας Μεταξάς επέστρεψε στο νησί και έχει κάτι καλό να μας παρουσιάσει

«Ένα project πρέπει να είναι συνεχώς ενεργό, να αλλάζει, να προσθέτει, αλλά και να μεταβάλλεται»