Μίλα μου
«Τίποτα δεν φαίνεται το ίδιο αν δεν υπάρχει εσωτερικό συναίσθημα»
Ο Φίλιππος είναι ίσως ένας από τους ελάχιστους χορευτές φλαμένγκο στην Κύπρο και είναι μόλις 27 ετών.
Μίλα μου
«Τίποτα δεν φαίνεται το ίδιο αν δεν υπάρχει εσωτερικό συναίσθημα»
Ο Φίλιππος είναι ίσως ένας από τους ελάχιστους χορευτές φλαμένγκο στην Κύπρο και είναι μόλις 27 ετών.
Ο χορός υπήρξε πάντα πρωταγωνιστής στη ζωή του, αφού από πολύ νωρίς ασχολήθηκε με κυπριακούς παραδοσιακούς, latin, και τανγκό. Ωστόσο την καρδιά του κέρδισε το αισθησιακό και γεμάτο πάθος φλαμένγκο, καθώς όπως λέει ο συνδυασμός έκφρασης, κίνησης, μουσικής και συναισθημάτων είναι τόσο έντονα που δύσκολα μπορούν να σε αφήσουν ασυγκίνητο.
Τα τελευταία χρόνια σπουδάζει ποδιατρική στη Βρετανία, άλλη μεγάλη αγάπη, αφού ένας επαγγελματίας χορευτής φλαμένγκο στην Κύπρο δεν είναι εύκολο να βιοποριστεί, ωστόσο στόχος του είναι στο μέλλον να δημιουργήσει τις συνθήκες αλλά και την ανάγκη σε όσο γίνεται περισσότερο κόσμο να ασχοληθεί και να αγαπήσει το φλαμένγκο, όπως το αγαπά και αυτός.
Αφορμή για την κουβέντα μας στάθηκε η υποτροφία που κέρδισε πρόσφατα σε εξετάσεις στην Αθήνα, για σεμινάρια από επαγγελματίες Ισπανούς χορευτές φλαμένγκο στο Λονδίνο.
«Το φλαμένκο είναι ένας χορός που θαύμαζα από την παιδική μου ηλικία, παρόλα αυτά για χρόνια ασχολούμουν με αλλά είδη χορού όπως λάτιν, τανγκό, ελληνικούς κυπριακούς παραδοσιακούς χορούς κ.α. Στις ετήσιες παραστάσεις της σχολής χορού που πήγαινα τότε, πάντα παρακολουθούσα και θαύμαζα τα παιδία που χόρευαν φλαμένκο. Ιδιαίτερα τον τρόπο που χτυπούσαν τα πόδια τους και έπαιζαν καστανιέτες. Από τότε ήθελα να ξεκινήσω κιι εγώ, αλλά πάντοτε μου έλεγαν ότι δεν έχει ζήτηση και έτσι ποτέ δεν δημιουργούσαν καινούργιο τμήμα.
Μετά από αρκετά χρόνια μου δόθηκε η ευκαιρία, με μια εξαίρετη δασκάλα χορού, να ξεκινήσει για μένα αυτό το ταξίδι. Από τότε δουλεύω σκληρά, είτε στη σχολή είτε σπίτι, συμμετέχοντας παράλληλα και σε διάφορα σεμινάρια με Ισπανούς –κυρίως-χορευτές, τα οποία θεωρώ απαραίτητο κομμάτι για την εξέλιξη ενός χορευτή αυτού του είδους. Τώρα βρίσκομαι σ’ ένα καλό επίπεδο θα έλεγα, παρόλα αυτά χρειάζεται αρκετή μελέτη και χρόνος μέχρι να αποκτήσω το δίπλωμα δασκάλου που πάντα ήθελα».
Τι ήταν αυτό που σε γοήτευσε στο φλαμέγκο;
Αυτό που με ταξιδεύει στο φλαμένκο είναι ο απίστευτος συνδυασμός της κιθάρας με το τραγούδι. Η απερίγραπτη αυτή μελωδία είτε πόνου είτε χαράς, περικλείει μυριάδες συναισθήματα τα οποία με κατακλύζουν ακούγοντας κάποιο τραγούδι και τα οποία προσπαθώ να τα μεταφέρω μέσα από το χορό.
Το φλαμένκο για μένα είναι ο απόλυτος χορός του πάθους, πέραν από την πειθαρχία που απαιτεί και της τεχνικής δυσκολίας που τον χαρακτηρίζει, τίποτα δεν φαίνεται το ίδιο αν δεν υπάρχει εσωτερικό συναίσθημα. Η έκφραση των συναισθημάτων σε συνδυασμό με την κινησιολογία του σώματος δημιουργεί την τέλεια αρμονία για να εκφραστεί το κατάλληλο ύφος του χορού.
Ο χορός είναι μια δραστηριότητα την οποία είχα από την παιδική μου ηλικία, παρόλα αυτά δεν επέλεξα να ασχοληθώ αποκλειστικά με αυτόν, γιατί θεώρησα ότι θα χανόταν η φλόγα και το πάθος που είχα. Επέλεξα συνειδητά, λοιπόν, ν’ ακολουθήσω σπουδές στο τομέα της υγείας, όπου επίσης αγαπάω με στόχο στο μέλλον να καταφέρω να συνδυάσω χορό και ιατρική σε επαγγελματικό επίπεδο, γεμίζοντας την καθημερινότητά μου με πράγματα που αγαπώ και με γεμίζουν.
«Δυστυχώς στην Κύπρο το φλαμένκο, όπως και άλλοι χοροί, βρίσκονται ακόμη στο περιθώριο. Απ’ όσο γνωρίζω δεν είναι πολλές οι σχολές στη χώρα μας που διδάσκουν φλαμένκο, ούτε έχουμε αρκετούς δασκάλους αυτού του είδους».
Εσύ πως νιώθεις όταν χορεύεις φλαμένγκο;
Νομίζω πως δεν υπάρχουν οι κατάλληλες λέξεις για να περιγράψω απόλυτα τα συναισθήματά που με κυριεύουν κάθε φορά. Είναι κάτι μαγικό θα έλεγα. Κυρίως οι χοροί στο φλαμένκο όπου εκφράζουν πόνο, λύπη ή μοναχικότητα, δημιουργούν μια γκάμα συναισθημάτων όπου τη δεδομένη σε φέρνουν αντιμέτωπο με τον εσωτερικό σου κόσμο.
Ο χορός έχει την ικανότητα να σε φέρνει αντιμέτωπο με τον ίδιο σου τον εαυτό. Η έκθεση στο κοινό, η κινησιολογία του σώματος και η ευστροφία που χρειάζεται τη δεδομένη στιγμή, όλα προσφέρουν τη δυνατότητα να γίνεσαι ολοένα και πιο ικανός.
Είναι δύσκολος χορός;
Θα έλεγα ότι το φλαμένκο είναι ένας από τους πιο απαιτητικούς χορούς. Χρειάζεται αρκετή πειθαρχία, προσωπική μελέτη, παρακολούθηση σεμιναρίων και καλή γνώση θεωρίας του χορού. Το φλαμένκο συνδυάζει την απλοϊκή και ταυτόχρονα δυναμική κίνηση χεριών και σώματος. Τα χτυπήματα των ποδιών με τα παπούτσια, οι καστανιέτες που δίνουν ένα άλλο τόνο και ύφος, όλα αυτά σε συνδυασμό με την ζωντανή μουσική, πρέπει να δένουν αρμονικά.
Η διαδραστικότητα που υπάρχει μεταξύ του κιθαρίστα, του τραγουδιστή και του χορευτή απαιτεί γνώση, χρόνο και σκληρή δουλεία για να επιτευχθεί το καλύτερο αποτέλεσμα.
Πώς αντιδρούν όταν λες με τι ασχολείσαι.
Η αντίδραση που έχει κάποιος όταν του λέω ότι κάνω φλαμένκο είναι κατά κύριο λόγο ενθουσιώδης. Συνήθως με ρωτάνε πως επέλεξα το συγκεκριμένο χορό, ή για το βαθμό δυσκολίας τού να συνδυάζει κάποιος έκφραση, χτυπήματα ποδιών και καστανιέτες μαζί. Το κλασικό σαρδάμ που κάνουν οι περισσότεροι και με κάνει να χαμογελάω, είναι όταν μπερδεύουν το φλαμέγκο με το φλαμίνγκο!
Ένιωσες ποτέ ότι ήθελες να το αφήσεις;
Κάποιες φορές λόγο φόρτου εργασίας, σκέφτηκα να μειώσω τις ώρες που ασχολούμαι και μελετάω, γιατί αντικειμενικά αν κάποιος θέλει να αποκτήσει καλές τεχνικές και γνώση στο συγκεκριμένο χορό, πρέπει να αφιερώσει αρκετό χρόνο και πειθαρχία από την καθημερινότητα του. Παρόλα αυτά τίποτα δεν είναι ανέφικτό, φτάνει να το θέλεις πραγματικά.
Θεωρείς πώς έχει μέλλον ένας χορευτής φλαμένγκο στην Κύπρο;
Στόχος μου είναι να μεταδώσω όσο μπορώ την ομορφιά και το πάθος που φέρει η ισπανική κουλτούρα, με κύριο χαρακτηριστικό της το φλαμένκο. Θα ήθελα πολύ στο μέλλον να αποκτήσω τη δική μου σχολή φλαμένκο όπου να ασχολείται αποκλειστικά με αυτό το είδος, με διάφορα σεμινάρια, παραστάσεις και γιατί όχι συμμετοχές σε διεθνές επίπεδο.
Πιστεύω πως αρκετά άτομα έχουν την επιθυμία να ασχοληθούν με το φλαμένκο, ωστόσο οι ευκαιρίες και οι δυνατότητες που δίνονται αυτή τη στιγμή είναι λίγες. Πολλές σχολές δεν επιλέγουν το φλαμένκο -ως έναν από τους διδακτέους χορούς- γιατί δεν έχει ιδιαίτερη ζήτηση, κάτι το οποίο ελπίζω στο μέλλον να αλλάξει.
Η υποτροφία που κέρδισες τι περιλαμβάνει;
Στα πλαίσια των φετινών εξετάσεων του Spanish Dance Association στην Ελλάδα, στις οποίες συμμετείχα, κέρδισα μία υποτροφία, για μία σειρά σεμιναρίων φλαμένκο από διεθνείς χορευτές, τα οποία διεξάγονται στο Λονδίνο.
Είναι μια μεγάλη ευκαιρία για μένα η οποία μου έδωσε περισσότερα κίνητρα στο να συνεχίσω να εξασκούμε και να βελτιώνομαι σε αυτό που αγαπώ και με εκφράζει πραγματικά.