Μίλα μου
Γκέι Κύπριος «εξομολογείται» το 16χρονο βασανιστήριο που έζησε στα χέρια ενός ιερέα
Από τα 18 μέχρι και τα 34 του, ο Γ. προσπαθούσε, όπως μάς λέει, να «ισιώσει» με τη βοήθεια ενός ιερέα. Χρόνια μετά, κατάλαβε πως το πρόβλημα δεν ήταν αυτός, αλλά όλα εκείνα που τού επέβαλλε η εκκλησία.
Η πρόταση νόμου του ΑΚΕΛ, η οποία αποβλέπει στην κατάργηση και στην ποινικοποίηση των λεγόμενων θεραπειών μεταστροφής, δηλαδή των πρακτικών, τεχνικών ή υπηρεσιών, που έχουν ως στόχο να καταπνίξουν ή να εξαλείψουν τον σεξουαλικό προσανατολισμό, την ταυτότητα φύλου ή την έκφραση φύλου ενός ατόμου -να «μετατρέψουν» με λίγα λόγια τους γκέι σε στρέιτ και τα τρανς άτομα σε cis- δεν κατάφερε να εγκριθεί από την Ολομέλεια της Βουλής την περασμένη εβδομάδα.
Αυτό συνέβη επειδή υπήρξαν αμφιβολίες και ανησυχίες από μερίδα βουλευτών για το περιεχόμενο και τις επιπτώσεις της πρότασης, και επίσης λόγω της πρόθεσής τους να καταθέσουν τροπολογίες, για να αλλάξουν κάποιες διατάξεις. Ως εκ τούτου, η πρόταση νόμου επέστρεψε στην Επιτροπή Νομικών για περαιτέρω διαβούλευση και εξέταση.
Πιο συγκεκριμένα, με τις αλλαγές που προτείνει το ΕΛΑΜ γίνονται αποδεκτές οι θεραπείες αυτές στις περιπτώσεις που υπάρχει συναίνεση του ατόμου, αλλά συνάμα ζητείται εξαίρεση ιερέων να προβαίνουν σε αυτές τις πράξεις και να εξαιρούνται από τις ποινές, που θα προβλέπει η νομοθεσία.
Σήμερα, 25/5/23, η ολομέλεια της Βουλής καλείται να ψηφίσει, μεταξύ άλλων, και την απαγόρευση των ψευδοθεραπειών μεταστροφής και επειδή πολλά είναι τα άτομα που δεν γνωρίζουν ακριβώς περί τίνος πρόκειται, αποφασίσαμε να έρθουμε σε επικοινωνία με ένα μέλος της Accept, το οποίο βίωνε αυτό το βασανιστήριο για 16 χρόνια, από τα 18 μέχρι τα 34 του.
Ο Γ., ο οποίος ζήτησε να μείνει ανώνυμος, είναι σήμερα 40 και κάτι χρονών, γνώριζε πως είναι γκέι από την τρίτη – τετάρτη τάξη δημοτικού και μάς μίλησε για το πολυετές μαρτύριό του.
«Κατάγομαι από θρησκευόμενη οικογένεια και πάντα ένιωθα πως θα πάω στην κόλαση λόγω της σεξουαλικότητάς μου. Έκανα προσπάθειες από μόνος μου να σταματήσω να νιώθω έτσι, έκανα εξάσκηση στον καθρέφτη να περπατώ σωστά, αντρίκια κ.λπ, αλλά τίποτα.
Στα 18 μου, ενώ ήμουν στρατό, άκουσα για έναν ιερέα, άγιο άνθρωπο όπως τον χαρακτήριζαν, και αποφάσισα να πάω κοντά του για να με ‘ισιώσει’. Ο ιερέας αυτός έλεγε πως έχει πάρα πολλούς ομοφυλόφιλους για πνευματικά παιδιά και παρατήρησα πως όταν έβλεπε κάποιον θηλυπρεπή άντρα, τον έφερνε κοντά του και του ‘πουλούσε’ ψεύτικη αγάπη, καθώς θεωρούσε ότι το να είσαι γκέι είναι αποτέλεσμα της έλλειψης αγάπης από τον πατέρα σου ή της υπερπροστασίας από τη μητέρα σου.
Ο εν λόγω ιερέας, όπως και η επίσημη γραμμή της εκκλησίας, πιστεύουν πως η ομοφυλοφιλία είναι ένα πάθος (= αρρώστια) και κάπως έτσι ξεκίνησε η λεγόμενη θεραπεία. Πουλούσε και σε εμένα αυτήν την ψεύτικη πατρική αγάπη και μου έλεγε να μην αυνανίζομαι σκεφτόμενος άνδρες ή βλέποντας γκέι πορνό, ‘κατορθώματα’ τα οποία έφερνα δύσκολα εις πέρας.
Όταν ‘έπεφτα στην αμαρτία’ με έβαζε στο ιερό, έκλεινε τις κουρτίνες και μου έλεγε να προσεύχομαι με τις ώρες, να σκέφτομαι ότι πληγώνω το σώμα του Χριστού».
Όταν βγήκα εκτός εκκλησίας και κατέβασα γκέι εφαρμογές, κατάλαβα πόσοι παντρεμένοι είναι μέσα σε αυτές. Πολλοί από αυτούς πολύ πιθανόν να είναι θύματα θεραπειών μεταστροφής, οι οποίοι παντρεύτηκαν και έκαναν μωρά.
Τι προσευχές σε έβαζε να λες;
Αυτό, να μιλώ του Χριστού και να του λέω πως πληγώνω το σώμα του και ότι το καρφώνω κι εγώ όπως και άλλοτε οι Φαρισαίοι.
Μου έλεγε ότι τα σώματα είναι δοχεία του Αγίου Πνεύματος και με αυτήν την πράξη ραγίζουν για πάντα, ακόμα και με μετάνοια δεν επανέρχονται.
Με παρότρυνε επίσης, να μείνω παρθένος και τα κατάφερε, μέχρι τα 34 μου χρόνια δεν είχα κάνει σεξ. Αφού πέρασε αρκετός καιρός, άρχισε να μου συστήνει κοπέλες, οι οποίες δεν ήξεραν πως είμαι ομοφυλόφιλος και μου έκανε προξενιά. Εγώ αγχωνόμουν, κάποιες με ερωτευτήκαν και όσο έβλεπα πως τα συναισθήματά τους μεγάλωναν, τόσο περισσότερο ένιωθα πως τρελαινόμουν.
Του έλεγα πως δεν μπορώ και δυσκολεύομαι. Τον ρωτούσα πώς θα κάνω τα συζυγικά μου καθήκοντα όταν παντρευτώ και μου έλεγε να μην ανησυχώ γιατί έχει πολλά πνευματικά του παιδιά που είναι γκέι και τα πάντρεψε και τώρα είναι μια χαρά. Όσο για τα συζυγικά καθήκοντα έλεγε πως η γυναίκα δεν θέλει και πολλά πράγματα, «δεν κόφκει πολλά ο νους της. Λίγη αγάπη και λίγο σεξ να της δίνεις θολώνεις τα μάτια της. Σάββατο θα προετοιμάζεσαι για κοινωνία δεν θα κάνεις σεξ, Κυριακή έχεις τον Χριστό μέσα σου δεν θα κάνεις σεξ, Τετάρτη και Παρασκευή είναι νηστεία δεν θα κάνεις σεξ, 40ήμερα, 50ήμερα, Δεκαπενταύγουστο, νηστείες, οπότε δεν μένουν και πολλές ημέρες του χρόνου για σεξ, κι εκείνες θα πηγαίνεις στο φαρμακείο να αγοράζεις βιάγκρα και να κάνεις τη δουλειά σου».
Κάποια στιγμή τού είπα ότι βλέπω πολλά άτομα που έχουν μια θηλυπρέπεια και προφανώς είναι γκέι να είναι χαρούμενα και όταν άρχιζαν να πηγαίνουν σε αυτόν τα έβλεπα να «σκοτεινιάζουν». Η απάντησή του ήταν πως κι εκείνοι είναι ανυπάκουοι.
Από τα πράγματα που σε συμβούλευε να κάνεις με τις κοπέλες, έκανες ποτέ κάτι;
Όχι, δεν μπορούσα, τελείωνα τις σχέσεις με τις κοπέλες που μου προξενούσε. Όσο και να προσπαθούσα, κατέληγα να νιώθω μίσος προς τον εαυτό μου. Απορούσα γιατί δεν αλλάζω και γιατί δεν κάνει το θαύμα του ο Θεός, αφού προσευχόμουν με τις ώρες σπίτι μου. Ο ιερέας τα έριχνε στην ανυπακοή μου.
Κάποια στιγμή τού είπα ότι βλέπω πολλά άτομα που έχουν μια θηλυπρέπεια και προφανώς είναι γκέι να είναι χαρούμενα και όταν άρχιζαν να πηγαίνουν σε αυτόν τα έβλεπα να «σκοτεινιάζουν». Η απάντησή του ήταν πως κι εκείνοι είναι ανυπάκουοι.
Πότε άρχισες να «ανοίγεις» τα μάτια σου;
Μετά από επτά προξενιά, όταν κατάλαβε ότι δεν επρόκειτο να παντρευτώ, μου πρότεινε να χτίσω ένα σπιτάκι και να πάω να ζήσω μόνος μου. Εκεί ήταν που είπα «καλά αυτή τώρα είναι λύση;!» και του ζήτησα να γνωρίσω γκέι άτομα που πάντρεψε με γυναίκες, επειδή ήμουν σίγουρος πως είναι δυστυχισμένα. Η απάντησή του ήταν πως δεν ήθελαν να με γνωρίσουν. Βέβαια, όταν βγήκα εκτός εκκλησίας και κατέβασα γκέι εφαρμογές, κατάλαβα πόσοι παντρεμένοι είναι μέσα σε αυτές. Πολλοί από αυτούς πολύ πιθανόν να είναι θύματα θεραπειών μεταστροφής που παντρεύτηκαν και έκαναν μωρά.
Κάποια στιγμή σταμάτησα την υπακοή και άρχισα να διαμαρτύρομαι γιατί έβλεπα όλους τους φίλους μου της εκκλησίας να παντρεύονται, να κάνουν μωρά και να είναι ευτυχισμένοι και εγώ να είμαι μόνος μου. Όταν μου προτάθηκε η λύση της απομόνωσης, επαναστάτησα πλήρως, αλλά έβλεπα γύρω μου άτομα, τα οποία δεν επαναστατούσαν και συνέχιζαν τη θεραπεία μεταστροφής.
Πρότεινε σε πιο θηλυπρεπή άτομα ή άτριχα ή με πιο γυναικεία φωνή να πάνε σε έναν ενδοκρινολόγο που γνώριζε για να τους δώσει τεστοστερόνη.
Όταν λες «επαναστάτησες», τι εννοείς;
Η πρώτη επανάσταση του σώματός μου ήταν στα 30, όπου πονούσα το στήθος μου. Δεν είχα καταλάβει ακόμα ότι άρχισε να μιλά το σώμα μου γιατί πίεζα τον εαυτό μου, έτρεχα στους γιατρούς, νόμιζα πως ήταν η καρδιά μου, αλλά μετά το άφησα.
Στα 34 ήταν η μεγάλη επανάσταση του σώματος και του μυαλού μου, αφού πάθαινα κρίσεις πανικού και μετά ακολούθησαν 1-2 εβδομάδες κατάθλιψης. Εκεί κατάλαβα ότι κάτι πάει λάθος, ότι το σώμα μου μού μιλούσε πλέον και με καλούσε να αλλάξω ζωή.
Σημαντικό ρόλο στην εγκατάλειψη της «θεραπείας» είχε παίξει και μια κουβέντα που μου είπε ένας φίλος μου: «Αφού δεν λυπάσαι τον εαυτό σου με αυτό το πράγμα που κάνεις, τουλάχιστον λυπήσου τη γυναίκα που θα πάρεις, γιατί εσύ τουλάχιστον πας με τη συνείδησή σου σε αυτό το μαρτύριο, αλλά εκείνη η γυναίκα είναι λες και γεννήθηκε για να υποφέρει χωρίς να φταίει και θα τη φέρεις εσύ σε αυτήν την κατάσταση;».
Οπότε ήρθε η μέρα που είπα τέλος.
Λίγο πριν φύγω όμως, τον ρώτησα πόσους ομοφυλόφιλους εξομολογεί και μου είπε πως εκείνη τη στιγμή ήταν 100-200. Άρα αν κάθε συγκεκριμένη στιγμή εξομολογεί τόσους, καταλαβαίνετε τι κακό δημιούργησε. Μέχρι πριν από 2-3 μήνες άκουσα από ένα παιδί ότι πήγε κοντά του και του είπε πως είναι γκέι και η απάντησή του ήταν πως «εν είσαι γκέι, έλα και θα σε παντρέψω». Αυτό κάνει, σού λέει συνέχεια πως δεν είσαι γκέι.
Προσπάθησε να σε αναζητήσει αφού πήρες την απόφαση να αποχωρήσεις;
Όχι, έμαθε ότι μπήκα στην Αccept και ότι τον πολεμώ.
Θεώρησες ποτέ τον εαυτό σου στρέιτ;
Όχι, ενώ προσευχόμουν και είχα πολλή ελπίδα στον Χριστό, όταν ερχόταν η στιγμή να έρθω πιο κοντά με ένα κορίτσι απλά ένιωθα ότι θα πνιγώ. Όμως προσπάθησα πάρα πολύ, ήμουν πάρα πολύ υπάκουος.
Για να καταλάβεις έκανα νηστείες 50ημέρου, πήγαινα σε μοναστήρια, έκανα τριημέρην –εκείνο που δεν τρως τίποτα για τρεις μέρες-, προσευχές με τις ώρες κλαίγοντας, μπορεί και νύχτες ολόκληρες. Μέχρι και οι μοναχοί θα με ζήλευαν.
Σε άλλες μαρτυρίες έγιναν αναφορές και για την παραπομπή σε ψυχολόγους, στη δική σου περίπτωση έγινε κάτι ανάλογο;
Μού πρότεινε ψυχίατρο στα τελευταία, όταν δεν ήμουν καλά, αλλά και πάλι ήταν «δικός του», πίστευε δηλαδή ότι η ομοφυλοφιλία είναι κάτι που δεν είναι καλό. Είναι κύκλος.
Ακούγονται γενικά ψυχολόγοι να λένε διάφορα για την ομοφυλοφιλία και πως αποτελεί μια νόσο. Ακόμα και μέσα στους κύκλους των ψυχολόγων άκουσα να λένε ατάκες θεραπειών μεταστροφής του τύπου «δοκίμασες με γυναίκα;, πού ξέρεις;, είσαι σίγουρος;, μήπως η μαμά σου ήταν υπερπροστατευτική;, μήπως ο παπάς σου δεν σε αγαπούσε;», ίδιες ιδέες με τον τότε πνευματικό μου.
Ο ιερέας αυτός ποιος είναι;
Θα πάθω πολύ κακό αν αναφέρω ποιος είναι, πολλοί τον θεωρούν άγιο στην Κύπρο. Είμαι σίγουρος πως όταν πεθάνει, θα ανακηρυχθεί και ίσως τότε σου πω ποιος είναι. Έχει μεγάλο φανατισμένο κύκλο γύρω του από υποστηρικτές.
Δεν είναι κακός άνθρωπος, θεωρεί πως κάνει θείο έργο, είναι φανατικός της εκκλησίας, όπου θεωρείται πως η ομοφυλοφιλία είναι μια αρρώστια που σε παίρνει κόλαση και προσπαθεί να σε σώσει. Έχει ένα αγνό κίνητρο, αλλά του λείπει η ενσυναίσθηση να καταλάβει πόσο υποφέρεις, μέσα σε αυτήν τη διαδικασία. Σε βλέπει να υποφέρεις και θεωρεί πως γίνεται αυτό επειδή δεν είσαι αρκετά υπάκουος και δεν κάνεις τη σωστή δουλειά, αλλά έχει αγνά κίνητρα, θέλει να «σε σώσει». Πέραν των θεραπειών μεταστροφής κάνει πολύ φιλανθρωπικό έργο, γι’ αυτό τον αγαπά πολύ ο κόσμος.
Ξέρεις ιστορίες και από άλλα άτομα;
Γνωρίζω αρκετά άτομα τα οποία είναι γκέι και πήγαν κοντά του για θεραπεία μεταστροφής, γνωρίζω όμως και (ελάχιστα) άτομα που πήγαν κοντά του και τελικά ξέφυγαν. Πρέπει να πάθεις κάτι ψυχολογικό μάλλον, για να καταφέρεις να ξεφύγεις από αυτό.
Ένα τρανό παράδειγμα είναι πως ο ίδιος ιερέας, πρότεινε σε πιο θηλυπρεπή άτομα, ή άτριχα ή με πιο γυναικεία φωνή να πάνε σε έναν ενδοκρινολόγο που γνώριζε για να τους δώσει τεστοστερόνη. Δεν ξέρω, αλλά αμφιβάλλω αν ο ενδοκρινολόγος ήξερε. Νομίζω ότι έκανε απλά τη δουλειά του, σκεφτόμενος πως «ήρθε ο πελάτης και θα του δώσω αυτό που ζητάει». Ο ιερέας όμως έδινε ένα συγκεκριμένο τηλέφωνο, αλλά δεν ξέρω αν υπήρχε κάποια συμφωνία. Εγώ δεν πήγα ποτέ γιατί μου έλεγε ότι δεν το χρειάζομαι.
Γνωρίζω επίσης, περίπτωση ατόμου που ο συγκεκριμένος ιερέας τον πίεσε να απομακρύνει από τη ζωή του ένα άλλο γκέι άτομο. Του έλεγε ότι αυτές οι φιλίες δεν του κάνουν καλό και πρέπει να σταματήσει να νιώθει συναισθήματα γι’ αυτό το αγόρι, ότι δεν είναι σωστό κ.λπ. Του έλεγε να μην προχωρήσει σε κάτι, για να μην καταστρέψει το σώμα του. Το άτομο αυτό κατέληξε τελικά σε ψυχιατρικό ίδρυμα.
Η Accept περιμένει μετά από τόσα χρόνια να έχει κάτι θετικό να ανακοινώσει στο Pride, η υπερψήφιση της πρότασης νόμου χωρίς τροποποιήσεις θα ήταν ένα χαρμόσυνο γεγονός.
Τι συνέβη αφού αποφάσισες να σταματήσεις τη θεραπεία;
Όταν ένας άνθρωπος υποφέρει πολύ, μετά χρειάζεται αυτοδικαίωση, εξαγνισμό και ήταν αυτό που με οδήγησε να μπω στον ακτιβισμό και να ασχοληθώ ενεργά με την ACCEPT. Ήθελα με κάποιον τρόπο να εξαγνίσω το παρελθόν μου, να βρω δικαίωση.
Όταν ήρθε το θέμα με τις θεραπείες μεταστροφής στην επιφάνεια πέρσι και καταφέραμε να φέρουμε μέσω του Κώστα Γαβριηλήδη την έρευνα του Orlando LGBT για τις θεραπείες μεταστροφής στην Κύπρο, η οποία έτρεξε και στην Ελλάδα, πάθαμε σοκ γιατί δεν περιμέναμε ποτέ ότι θα υπάρχει και μαρτυρία εξορκισμού.
Πιστεύεις πως θα περάσει η πρόταση νόμου σήμερα;
Η Accept περιμένει μετά από τόσα χρόνια να έχει κάτι θετικό να ανακοινώσει στο Pride, η υπερψήφιση της πρότασης νόμου χωρίς τροποποιήσεις θα ήταν ένα χαρμόσυνο γεγονός.
Ως προχτές, πριν από την ανακοίνωση της εκκλησίας το πίστευα (πως θα περάσει). Μετά από αυτό όμως, γνωρίζοντας πως έχει τεράστια δύναμη η εκκλησία και αρκετοί βουλευτές επηρεάζονται, όχι επειδή δεν κατάλαβαν τη σοβαρότητα του θέματος και ότι είναι βασανιστήρια που πρέπει να ποποινικοποιηθούν, αλλά με την έννοια των ψήφων.
Η πρόσφατη ανακοίνωση της Ιεράς Συνόδου ήταν πάρα πολύ ομοφοβική και κυρίως τρανσφοβική. Χτύπησε στο συναίσθημα της τρανσφοβίας που κυριαρχεί στις ημέρες μας, ότι υπάρχουν μόνο δύο φύλα, ότι οι γκέι προωθούν ένα συγκεκριμένο lifestyle, αυτά που είναι πιασάρικα, με σκοπό ξεκάθαρα να επηρεάσει συνειδήσεις αλλά παράλληλα καλλιεργώντας ομοφοβία. Αυτό το κάνει ανά τους αιώνες, όπως είπε και η οργάνωσή μας στην απάντησή της προς την ανακοίνωση της εκκλησίας.
Αυτό που θέλουμε είναι ίσα ανθρώπινα δικαιώματα, θέλουμε κι εμείς να παντρευόμαστε, να έχουμε μωρά, να σταματήσει το ομοφοβικό μίσος να υπάρχει και να μπορούμε να ζούμε ελεύθερα
Η εκκλησία καλά θα κάνει να αναλογιστεί πόσο αίμα ΛΟΑΤΚΙ+ ατόμων βρίσκεται στα χέρια της, έχει πολλή αυτοκριτική να κάνει για το πόσο κακό μας έκανε και συνεχίζει να μας κάνει, διδάσκοντας μια ψεύτικη αγάπη, ότι και καλά είναι ανοιχτές οι πόρτες της για όλους, αλλά ταυτόχρονα προκαλεί τόσο κακό σε εμάς. Δεν είμαστε ούτε διαφθορείς ανθρώπων, ούτε επιδιώκουμε να κάνουμε τα μωρά γκέι, ούτε να φέρουμε ανθελληνισμό, ούτε τη θρησκεία μας θέλουμε να καταργήσουμε.
Αυτό που θέλουμε είναι ίσα ανθρώπινα δικαιώματα, θέλουμε κι εμείς να παντρευόμαστε, να έχουμε μωρά, να σταματήσει το ομοφοβικό μίσος να υπάρχει και να μπορούμε να ζούμε ελεύθερα όπως όλοι οι άνθρωποι χωρίς να κρυβόμαστε πίσω από ντουλάπες.